Startup

Svenska nyföretag lockas till San Diego

Med San Diego som bas, ska en ny verksamhet ge unga svenska nyföretag en knuff ut på USA-marknaden. Bakom satsningen står Innovationsbron och Vinnova, i samarbeta med inkubatorföretaget Lead.

Publicerad

Lead är en företagsinkubator knuten till Linköpings universitet, med verksamhet i både Norrköping och Linköping. Snart drar man igång på en tredje ort. På uppdrag av Innovationsbron och med stöd från Vinnova har Lead fått i uppdrag att starta verksamhet i San Diego i Kalifornien. Men varför vill Innovationsbron driva en inkubator på andra sidan jordklotet?

– Nej, det är ingen inkubator utan ett soft landing-kontor i San Diego, säger Innovationsbrons vd Peter Strömbäck.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här