Övriga nyheter
Svenska minikoptern ska rädda liv
Den lilla obemannade helikoptern Apid 60 från Linköpingsbolaget Cybaero ska specialutrustas för att rycka ut vid naturkatastrofer och andra svåra räddningsuppdrag.
Det är statliga Vinnova som ger Cybaero 1,3 miljoner för att utveckla en tjänst som gör att Apid 60 ska kunna användas av kustbevakning, brandbekämpning, försvinnanden, kärnkraftsolyckor och eftersök vid jordbävningar.
- Vid en jordbävning är det kaotiskt. Det såg vi i Turkiet och Japan nyligen. Vägar fungerar inte, man behöver ta reda på var man snabbt kan komma fram och var det finns överlevande, säger Cybaeros vd Leif Erlandsson.
Han tror att det finns ett behov på flera tusen små spaningshelikoptrar enbart inom räddningsverksamheten världen över.
- Apid 60 kan stå stilla i luften i timmar och filma ett katastrofområde och hjälpa räddningsmanskapet att hitta överlevande, säger Leif Erlandsson.
Han ser Vinnovapengarna som ett kvitto på att Cybaero är på rätt spår när man satsar på samhällssäkerhet som en marknad för Apid 60.
- Inom sex månader efter att vi avslutat Vinnovaprojektet ska vi kunna erbjuda den här tjänsten kommersiellt, säger Leif Erlandsson.
Varje ”system” består av två helikoptrar och en markstation som navigerar och tar emot bilder. Ett sådant system kostar ett par miljoner euro.
Cybaero började som ett projekt vid Linköpings universitet i mitten av 1990-talet och blev ett riktigt företag för drygt tio år sedan.
I början köpte Saab i Linköping teknik av Cybaero till sin egen obemannad helikopter, Skeldar.
- Men i dag har vi växt ifrån varandra och är direkta konkurrenter. Vi har inget gemensamt längre. Och Apid 60 är en helt annan maskin är den första Apid 55, säger Leif Erlandsson.
Cybaero samarbetar i stället med europeiska Eads Cassidian och spanska Indra. Cybaero står för själva maskinen och Eads och Indra för programvara och kommunikationssystem.
Det stora genombrottet för den här typen av obemannade plan för den civila marknaden kommer dock inte förrän det kommer ett regelverk som gör det möjligt att blanda bemannat och obemannat flyg i luften. Det beräknas vara klart 2015.
I dag är det bara räddningsledning och militären som får köra obemannade luftfarkoster.
I civila operationer måste helikoptern hela tiden vara inom synhåll. Det gör att Cybaero med dagens regler inte kan sälja sin helikopter till skogsbolag eller elnätsbolag för övervakning av skog eller kraftledningar eftersom den inte får flyga fritt.