Opinion

Superbussar - lika stor tidsvinst och mycket billigare

Malmöexpressen är en dubbelledad 24 meter lång superbuss, drivs med både gas och el. Jämfört med dagens enkelledade dragspelsbussar är superbussarna sex meter längre och de rymmer maximalt 150 passagerare. Framkomligheten underlättas av separata körfält och förtur vid trafikljus medan påstigning kan ske vid samtliga fyra dörrar. Foto: Johan Nilsson / TT
”BRT ger mycket kollektivtrafik för pengarna men bör inte ses som ett fattigmansalternativ” skriver Per Kågeson. (Klicka för större bild)

DEBATT. Superbussar är ett kostnadseffektivt alternativ till spårtrafik i Stockholms kollektivtrafik. Bus rapid transit kan ge lika stora tidsvinster som höghastighetståg, enligt Per Kågeson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här