Digitalisering

Spotify växer ännu mer – nu störst på podcast

Spotifys grundare Daniel Ek. Foto: Henrik Montgomery/TT

Musiktjänsten Spotify levererar enligt förväntningarna. Annonsintäkterna, särskilt från podcasts, har ökat kraftigt. "Intresset från annonsörerna inom det området är stort", konstaterar Spotify-grundaren Daniel Ek.

Publicerad

Spotifys rapport visade en rörelsevinst för tredje kvartalet i rad och antalet användare ökar fortfarande stadigt. De betalande premiumanvändarna är den största kassakon, men annonsintäkterna ökar kraftigt (75 procent på ett år).

Daniel Ek, vd för Spotify, säger att när de började satsa hårt på podcasts för tre år sedan hade de 185 000, vilket "inte var någonting mot de största spelarna".

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här