Digitalisering

Spak och pedaler lyfter flygspelen

Ove Kaufeltd testflyger Logitechs senaste paket för ambitiösa simulanter. Foto: Michael Melason OBS: bilden är ett montage

En riktig simulatorupplevelse kräver mer än rätt programvara. För att upplevelsen ska bli fulländad behövs även rätt tillbehör - riktiga flygplan styrs inte med tv-spelskontroll eller mus och tangentbord.

Publicerad

Det finns spel som är så verklighetstrogna att de på sätt och vis går bortanför att vara spel. Microsoft Flight Simulator X är ett sådant exempel, en flygsimulator så avancerad att den kan användas för flygutbildning.

Men det spelar inte någon större roll hur realistiskt och avancerat programmet är om resten av flygupplevelsen inskränker sig till att bestå av mus och tangentbord. För entusiastiska fåtöljpiloter finns därför cockpit-liknande spelkontroller.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här