Digitalisering
Snart kan Spotify radera gratiskonton med annonsblockerare

Inom kort kan Spotify - utan förvarning - börja stänga av eller ta bort konton hos gratisanvändare som har installerat reklamblockerare.
Inför Spotifys börsnotering 2018 genomfördes en undersökning som visade att hela två miljoner användare med gratiskonton blockerade musiktjänstens reklam med hjälp av så kallade annonsblockare. Det motsvarar cirka två procent av alla som använder gratisversionen av Spotify, skriver Digiday.
Strömningsbolaget har tidigare mejlat användare med annonsblockare, och stängt av deras konton temporärt. Nu tar Spotify i med hårdhandskarna mot användarna som vill lyssna på musik gratis, och samtidigt slippa reklamen. Ett nytt användaravtal som trädde i kraft 7 februari gör det nämligen möjligt för bolaget att helt sonika radera konton - utan att behöva förvarna användarna.
Spotify investerar i ny teknik för stoppa fusk
Spotify har sedan tidigare också sagt att bolaget ska fortsätta att investera i ny mjukvara som göra det lättare att upptäcka brott mot användaravtalet.
De nya användarreglerna börjar gälla från och med 1 mars.