Premium

Så ska Cevts robottaxi hålla i 50 000 mil – ”Vi har tänkt annorlunda”

Den förarlösa taxin är konstruerad för att rulla i motorvägsfart, vara i trafik 22 timmar per dygn och överleva 50 000 mil. Efter lanseringen i Los Angeles väntar troligen flera städer i Europa.

Publicerad

På motormässan i Los Angeles i november presenterade Google-ägda Waymo sin nya robottaxi. Den bygger på en skräddarsydd produkt från Zeekr, med den nya modulära plattformen SEA-M från Cevt (China Euro Vehicle Technology AB).

Vad är det som gör plattformen unik, och vad fick Waymo att inleda ett samarbete med ett Geely-ägt forsknings- och utvecklingsföretag med säte i Göteborg?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här