Digitalisering
Priset för Linkedin anses högt

Microsoft köper yrkesnätverket Linkedin för motsvarande 215 miljarder kronor. Ett högt pris, enligt analytiker.
Priset på 26,3 miljarder dollar ligger över det förväntade, om man jämför med exempelvis Facebook. Det anser Kristoffer Lindström, analytiker på analysföretaget Redeye. Priset, som beräknas till 196 dollar per aktie, motsvarar enligt honom omkring 247 dollar per unik månatlig användare på Linkedin, som har omkring 400 miljoner registrerade användare varav runt 106 miljoner är aktiva.
– Det är bra betalt. I relation till Facebook som värderas till 200 dollar per aktiv användare tar Linkedin alltså högre betalt, säger Kristoffer Lindström till TT.
Förmodligen ser Microsoft en vinstpotential att genom en samordning kunna slussa aktiva användare på Linkedin vidare mot mjukvarujättens egna produkter, tror Kristoffer Lindström.
Linkedin, som förfogar över världens största nätverk för jobbsökande, har fått sämre annonsförsäljning än väntat. I början av året rasade bolagets aktie med över 43 procent. Men Kristoffer Lindström tror inte att det är den primära orsaken bakom försäljningen.
– De värderar inte utifrån sista kvartalsrapporten utan ser på potentiella användare på lång sikt. Sådana här diskussioner om försäljning brukar ha pågått väldigt länge. Tillväxten av användare på Linkedin har inte gått upp så mycket som man väntat. Men de kanske gick ut med planen på försäljning nu för att de tyckte att det var ett bra läge, säger Kristoffer Lindström.
Linkedin kommer att drivas som ett fristående dotterbolag, uppger Microsofts vd Satya Nadella i ett pressmeddelande. Båda bolagens styrelser har godkänt affären, som väntas vara helt klar i slutet av året.