Bygg
Olycksbron på E18 ska sprängas

Den 230 meter långa Skjeggestadbron på norska delen av E18 är så svårt skadad att den måste rivas. Det har det norska trafikverket bestämt. Nästa vecka kommer bron att sprängas och allmänheten uppmanas att hålla sig undan.
- Det är svårt att i dag säga hur lång tid det kommer att ta att riva bron. Detta är ett besvärligt område som är svårt att övervaka och jag hoppas att folk håller sig undan medan arbetet pågår, säger Arvid Veseth vid Statens Vegvesen till den norska tidningen VG.
Det var ett jordskred av kvicklera i sänkan under bron som knäckte en av bropelarna och fick bron att sjunka ihop som en hängmatta i måndags förra veckan.
Fortfarande pågår utredning om exakt vad som utlöste det hundra meter breda jordskredet i den gamla floddalen som bron byggts över.
Det är den sydgående vägbanan som är förstörd och ska rivas. Statens Vegvesen räknar med att kunna behålla den nordgående vägbanan under tiden som den sydgående byggs upp igen.
Den norska delen av E18 går utefter den norska sydkusten till Kristiansand. Den skadade bron ligger i Holmestrands kommun i Vestfolds fylke väster om Oslofjorden.
Före sprängningen måste fundamenten på den nordgående brodelen förstärkas och den vattensjuka lerjorden dräneras, skriver Statens Vegvesen på sin hemsida.
Samtidigt förutskickar SV att man kommer att kontroller 523 broar som går över områden med kvicklera och som byggde under samma period som Skjeggestadsbron, det vill säga i slutet av 1990-talet.
Tidigare i veckan meddelade SV att man skulle undersöka 80 broar av samma typ som Skjeggestadbron, alltså balkbroar med konstant höjd. Nu utvidgas kontrollen även till andra broar som står på lera.
Läs Ny Tekniks rapportering om bron här.
Gilla Ny Teknik på Facebook