Innovation

Miljarderna tar Volvo närmare nollutsläpp

Volvo räknar med att kunna använda sina nya motorer både på den amerikanska och europeiska marknaden. Trots att kraven är olika. Foto: Volvo
Volvo räknar med att kunna använda sina nya motorer både på den amerikanska och europeiska marknaden. Trots att kraven är olika. Foto: Volvo

I ett av Sveriges största utvecklingsprojekt använder Volvo AB en stor del av sin FoU-budget på 13 miljarder till att utveckla renare lastbilsmotorer.

Publicerad

<p>Lagkraven tvingar Volvo att satsa miljarder på renare motorer. All teknik utvecklas inom företaget.</p> <p>- Varje ny utsläppsgräns är på gränsen till vad vi klarar av. Så har det varit sedan 1992, säger Peter Karlsten, teknisk direktör på Volvo AB och vd för Volvo Powertrain.</p> <p>Den senaste utsläppsgränsen som Volvos ingenjörer bemästrat är nordamerikanska EPA10. Nästa är Euro 6, som kommer i slutet av 2012. Gränserna för utsläpp av partiklar och kväveoxider (NOx) närmar sig noll.</p> <p>- Vi har en stor fördel av att vara en global tillverkare. I princip kan vi använda EPA 10-motorer som bas till Euro 6, säger Peter Karlsten.</p> <p>Utsläppsgränsen för NOx är hårdare i USA. Gränsen för partiklar är däremot hårdare i Europa. I Euro 6 finns bland annat krav på partikelräkning. Men det stora problemet - för tillverkarna - med Euro 6 är det krav som kallas "In Use Compliance". Det innebär att man måste kunna kontrollera att motorn håller sig inom utsläppsgränserna medan den är ute och kör.</p> <p>- Att hålla koll under alla olika körcykler ställer helt andra krav på mjukvara och elektronik än tidigare, då det räckte att testa i provbänk. Det blir också den stora skillnaden mot de motorer vi tillverkar för den amerikanska marknaden.</p> <p>Alla lastbilstillverkare har i stort sett samma verktyg att tillgå för att få ner motorutsläppen till de extremt låga nivåerna i Euro 6: högtrycksinsprutning av bränsle, avgasåterföring (EGR), efterbehandling med urea samt partikelfilter. Volvo har utvecklat egna lösningar inom dessa områden. </p> <p>- En modern lastbilsmotor är en mekanisk fabrik och en kemifabrik som styrs av en elektronhjärna, säger Peter Karlsten. </p> <p>Volvo ska utveckla två tunga Euro 6-motorer på 11 och 13 liter, och två medeltunga på 5 och 8 liter. </p> <p>Att göra renare motorer är dyrt, särskilt om man inte vill öka bränsleförbrukningen. Peter Karlsten vill inte gå in på hur mycket av Volvos 13 FoU-miljarder som går till att klara utsläppskraven. "En betydande del", säger han. Branschkollegan Scania uppger att halva FoU-budgeten för deras del går åt till detta.</p>

Volvo Powertrain finns i sju länder

Produktion: Motorer, växellådor och axlar till fordon i Volvo AB, största delen lastbilar.

Anställda: 10 000.

Tunga motorer: 140 000.

Transmissioner: 86 000.

Verksamhet i: Göteborg, Skövde, Köping, Malmö, Ageo (Japan), Hanyu (Japan), Kounoso (Japan), Lyon (Frankrike), Leganes (Spanien), Hagerstown (USA), Curitiba (Brasilien), Shanghai (Kina) och Pithampur (Indien).