Startup

Midsummer: Billiga celler hittar solen

Midsummers vd Sven Lindström med substraten av rostfritt stål. Det gör Midsummers solceller robusta till skillnad från kiselskivor som är sköra. Foto: Mikael Wallersted
Midsummers vd Sven Lindström med substraten av rostfritt stål. Det gör Midsummers solceller robusta till skillnad från kiselskivor som är sköra. Foto: Mikael Wallersted
Sven Lindström har själv varit med och byggt maskinerna i fabriken i Järfälla. I höst kommer helt nya maskiner att ersätta de nuvarande. Foto: Mikael Wallerstedt
Sven Lindström har själv varit med och byggt maskinerna i fabriken i Järfälla. I höst kommer helt nya maskiner att ersätta de nuvarande. Foto: Mikael Wallerstedt

Maskinerna går dygnet runt, sju dagar i veckan i Midsummers solcellsfabrik i Järfälla.

Publicerad

På tunna band av rostfritt stål läggs skikt av koppar, indium, gallium och selen (cigs) i en helautomatisk process som ger låga tillverkningskostnader.

Midsummer har hämtat sin produktionmetod från cd- och dvd-industrin som framgångsrikt pressat produktionskostnaderna från 2,5 euro per skiva för 20 år sedan till 5 eurocent i dag.

Tekniken kallas sputtring och är snabbare och billigare än den gängse metoden att förånga metallerna i stora, dyra vacuumkammare och använda stora substrat som sedan skärs ned eller ritsas till lämpliga solcellsstorlekar.

I Midsummers maskiner görs varje solcell för sig. Varje maskin har flera stationer och varje station i maskinen har en minimal sputterkammare som på några sekunder "sputtrar" på cigs-skiktet och övriga skikt på skivorna.

Nästa år ska produktionskostnaden ligga under 1 dollar per watt, enligt vd Sven Lindström.

Annars blir det svårt att konkurrera med solceller av kisel, det som helt dominerar marknaden i dag.

Med tre kunder i Asien har Midsummer nu rullat i gång på allvar och fått sina första kommersiella intäkter.

Nya maskiner är på väg in och nästa år ska produktionen skruvas upp till full kommersiell volym. För att klara det söker nu bolaget ytterligare riskkapital.

- Om tio år kommer fortfarande minst tre fjärdedelar av marknaden att vara kiselbaserad. Det är med kiseltillverkarna som vi konkurrerar. Det gäller att komma under kisel i pris, säger Midsummers vd Sven Lindström.