Populärteknik
Med nya vr-headseten ger HTC upp kampen mot Facebook
HTC tycks ha gett upp hoppet om att nå vanliga konsumenter. Med två nya virtual reality-headset, Vive Pro 2 och Vive Focus 3, är siktet mest inställt på företagskunder och professionella användare.
Båda enheterna har 5k-upplösning (2,5k per öga), 120 graders synfält och rgb-subpixlar som sägs ge en skarpare återgivning och mjukare animationer. Båda enheterna är dyra: Vive Pro 2 kostar nästan 9000 kronor, förutsatt att du redan har en prestandamässigt kompatibel pc och externa spårningsenheter. Vive Focus 3 är ett fristående headset som kostar 15590 kronor.
Facebooks Oculus Quest 2 kan jämförelsevis köpas för under 4000 kronor, och är utrustad med samma sorts Snapdragon XR2-plattform som i Vive Focus 3. HTC betonar att deras XR2-hårdvara är optimerad för att hela tiden kunna pressas till det yttersta. Dessutom påpekar företaget i pressmaterialet att Focus 3 är byggd med en magnesiumlegering som sägs göra enheten både lättare och tåligare.
På tal om Oculus så kommer Focus 3 med nya handkontroller som inte så lite påminner om de som används till Facebooks Quest-enheter.
Säljstart för Vive Pro 2 är 4 juni. Motsvarande datum för Focus 3 är 24 juni.