Innovation

Luften ger tryck åt svensk hybridmotor

Lufthybrid
Lufthybrid
Urban Carlson, Mats Hedman och Anders Höglund på Cargine tillverkar ventiler till förbränningsmotorer. Foto: Martin Cejie Hegardt
Urban Carlson, Mats Hedman och Anders Höglund på Cargine tillverkar ventiler till förbränningsmotorer. Foto: Martin Cejie Hegardt
Vid inbromsning fungerar motorn som kompressor. Den trycksatta luften lagras i en tank.Tryckluften driver sedan motorn vid start.
Vid inbromsning fungerar motorn som kompressor. Den trycksatta luften lagras i en tank.Tryckluften driver sedan motorn vid start.

Snart kommer hybridbilen som går på bensin och tryckluft. Ett svenskt företag står bakom tekniken, som är både enkel och billig.Hemligheten är de fritt styrbara ventilerna.

Publicerad

Alldeles intill Ängelholms flygplats ligger tremannaföretaget Cargine. På parkeringsplatsen utanför kontoret står en till synes vanlig Saab. Öppnar man motorhuven anar man att bilen inte är en standardbil. De extra slangarna på cylinderhuvudet avslöjar företagets luftstyrda "fria" ventiler.

- Det här är den första, och hittills enda, bil som rullar med våra pneumatiska ventiler, säger Cargines vd Urban Carlson.

De unika ventilerna öppnar dörren för en lång rad förbättringar av motorns prestanda och bilens egenskaper.

- Lufthybriden ligger närmast till hands, säger Mats Hedman, som uppfunnit ventilerna.

Inom ett år hoppas Cargine ha en rullande hybrid med bensinmotor i kombination med tryckluftstank. Hemligheten ligger just i de fritt styrbara ventilerna som leder bränsleblandning, luft och avgaser åt önskat håll. Sasa Trajkovic på Lunds tekniska högskola har mätt på lufthybriden i sitt labb.

- Efter en del justeringar kunde 48 procent av bromsenergin återanvändas, säger Sasa Trajkovic, som ska doktorera på tekniken.

Den höga återvinningsgraden ligger helt i nivå med dagens elhybrider, där bromsenergin lagras i batterier. Den stora skillnaden ligger i att lufttanken inte försämras med tiden, som batterierna. Lufthybriden är dessutom väsentligt billigare och enklare. Förutom luftventilerna och deras styrelektronik behövs en slang och ett femtioliters tryckkärl som klarar runt 20 bar.

- Vid nytillverkning kan kärlet bestå av igensvetsade hålrum i ramen, säger Mats Hedman.

Ett cylinderhuvud utrustat med Cargines ventiler kostar ett par, tre tusen kronor mer än en traditionell mekanisk motsvarighet.

Något som talar för att Cargines luftventiler blir fler än de knappt tusen stycken som hittills tillverkats, är att Finnveden Powertrain är delägare i företaget. Finnveden tillverkar i dag bland annat kamaxlar åt flera av världens största lastbilstillverkare.