Miljö

Krav på mer grönt bränsle i flygtanken

Flygbolaget Bra tankar sitt nya plan ATR 72-600 på Bromma med bioflygbränsle inför en flygning till Umeå. Foto: Bra
Flygbolaget Bra tankar sitt nya plan ATR 72-600 på Bromma med bioflygbränsle inför en flygning till Umeå. Foto: Bra

Produktionen av biodrivmedel till flygindustrin ska få en skjuts genom högre krav på bränsleleverantörerna. Om tio år ska 30 procent i tanken vara biodrivmedel, något som ger avtryck på biljettpriserna. Samtidigt saknar ledande forskare satsningar på svensk produktion av bränsle.

Publicerad

Flygindustrin plågas av ett dåligt samvete bland många resenärer. Fenomenet har till och med fått ett eget namn: flygskam. För att göra färdsättet mer miljövänligt har regeringens utredare, det tidigare miljöpartistiska språkröret Maria Wetterstrand, sett över möjligheten att få in mer förnybara bränslen i tanken.

Hennes slutsatser redovisas för regeringen på måndag. Huvudförslaget är en så kallad reduktionsplikt, som innebär krav på bränsleleverantörer att blanda i en viss mängd biodrivmedel i nytt flygbränsle.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här