Populärteknik

Här rullar hundraåriga höghjulingen

Höghjulingen utvecklades på 1870-talet och blev grunden för den moderna cykeln. Här syns två cykelbud från 1900. Foto: All Over Press
Höghjulingen utvecklades på 1870-talet och blev grunden för den moderna cykeln. Här syns två cykelbud från 1900. Foto: All Over Press
Per-Olof Kippel på racingmodellen av sin höghjuling. Han vill skapa en marknad för nytillverkade cyklar av gammalt snitt. Foto: Lina Karna Kippel
Per-Olof Kippel på racingmodellen av sin höghjuling. Han vill skapa en marknad för nytillverkade cyklar av gammalt snitt. Foto: Lina Karna Kippel

Förra seklets cyklist, styrde hojen hel visst,från en hög position, likt ett utsikstorn. Nu gör hojen comeback, till sist.

Publicerad

I Standard Highwheels fabrik i Tomelilla tillverkas cyklar som ser ut att komma från 1880-talet. Arkitekten och cykelentusiasten Per-Olof Kippel ligger bakom återuppväckandet av den klassiska höghjulingen. Tidigare i år gjorde Ny Tekniks systertidning Teknikhistoria ett nedslag hos honom. Många läsare uppmärksammade artikeln, många positiva, andra oroliga för hur illa den som faller från en höghjuling skulle slå sig.

Per-Olof Kippel själv säger:

– Man måste ha en cykel man litar på, ha respekt för cykeln och bete sig därefter. Man måste planera, ha koll på läget. Det går inte att stanna var man vill. Och adrenalinpåslaget är en del av charmen. Lite som störtlopp.

Och han verkar ha koll på läget. Så här ser det ut när han själv trampar höghjuling:

Här hittar du alla avsnitt av Hjulkalendern.

Hjulkalender

I Ny Tekniks hjuliga serie lyfter vi varje dag fram till julafton upp något kul på hjul. Har du tips på fordon som borde vara med? Mejla ada.fredelius@nyteknik.se.