Premium

Här lär sig Volvolastbilen att bli självkörande – med 21 sensorer

Vägen mot en Volvolastbil som kan köra helt själv börjar i Göteborgs hamn – och på allmän väg. ”Det medför en hög komplexitet.”

Publicerad

Volvo Autonomous Solutions har tagit ett första steg i utvecklingen av en självkörande lastbil avsedd för hamnar såväl som logistikcenter.

I pilotprojektet körs en lastbil utrustad med 21 sensorer runt i Göteborgs hamn samt på allmän väg i Arendalsområdet, av en mänsklig förare.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här