Digitalisering

Här är operatören med sämst täckning

Foto: Alamy

Mobiloperatören 3 får sämst betyg när de olika teleoperatörerna jämförs i en ny undersökning. Otillräcklig information vid abonnemangsteckning samt hanteringen av klagomål är några faktorer som tas upp av privatkunder.

Publicerad

I undersökningen som gjorts av Svenskt kvalitetsindex får alla operatörer utom just 3 godkänt när det gäller hur kunderna upplever mobiltäckningen. Jämfört med förra året rasar 3 också tio enheter i betyg. Det i sin tur betyder att man är ett betyg från den gräns som motsvarar att ett företag har svårt att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig.

– Resultatet för våra privatkunder är ingen rolig läsning och något vi tar på största allvar. Nu jobbar vi mycket med detta och sedan i somras har vi gjort en del förbättringar som ska ge resultat, säger Kamran Alemdar, informationschef på Tre till TT.

TT: Vad handlar det arbetet om?

– Bland annat om att förbättra våra interna rutiner, hur vi fångar upp kunder som är missnöjda. Sedan tittar vi på hur det ska bli enklare för våra kunder att förstå våra prisplaner och paketering.

Läs mer:

Högst betyg av mobiloperatörerna får Halebop följt av Telenor. På företagssidan är det dock betydligt jämnare; Telia rankas som etta och Tele2, Telenor och 3 får ungefär samma siffror. Undersökningen är dock inte speciellt glädjande totalt sett för mobilbranschen.

Bland privatkunder uppger 16 procent att de klagat direkt till sin operatör och drygt var tionde (11 procent) att de haft anledning att klaga men inte gjort det.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!