Innovation
Han gör svenska lastbilar snålare – med glidmedel

Lastbilstillverkarna Volvo och Scania ska testa en ny lågfriktionsbeläggning från Uppsala. Målet är att sänka bränsleförbrukningen med en hel procent.
Utvecklingsbolaget Applied Nano Surfaces, ANS, i Uppsala har utvecklat en beläggning som halverar friktionen mellan ytor som rör sig mot varandra.
Nu ska Volvo Powertrain och Scania testa metoden på kolv-tappar och cylinderfoder i tunga dieselmotorer.
Målet är att sänka bränsleförbrukningen med en procent.
- En procent kanske inte låter så märkvärdigt, men det är jättemycket i de här sammanhangen, säger ANS vd Mattias Karls.
Den patentsökta beläggningen består av en nanokomposit som innehåller wolframdisulfid, ett ämne som ger bra glid.
Hittills har det ansetts alltför dyrt för industrin.
Men med ANS unika metod kan skikten enkelt "gnuggas" fast på ytan, samtidigt som komponenterna tillverkas.
Inga specialmaskiner krävs - en vanlig svarv eller fräs klarar jobbet.
Bättre friktion betyder dessutom minskat slitage och därmed längre livslängd hos produkten.
Mattias Karls ser ett stort intresse för tekniken i flera andra tillämpningar.
- Vi har redan dragit i gång projekt för att verifiera tekniken i lager och inom motorsport, säger Mattias Karls.
För att finansiera det tar ANS in 2,5 miljoner kronor i nytt riskkapital av bland annat Sjätte AP-fonden samt 4,8 miljoner i villkorslån från Energimyndigheten.
- Allt är inte mörkt inom fordonsindustrin. Vi tar in pengar och nyanställde fyra utvecklingsingenjörer i början av månaden, säger Mattias Karls.