Premium

GDPR-granskning: Så har nätjättarna ändrat sina villkor

Den 25 maj ska dataskyddsförordningen GDPR börja efterlevas. Ny Teknik har kikat på de sociala medieplattformarnas nya användaravtal. Och det är tveksamt om det Facebook, Snapchat och Instagram gjort är tillräckligt.

Publicerad

Snapchat

Snapchat har en funktion där användarna kan tillåta geopositionering varpå deras aktuella position syns på en karta. Eftersom Snapchat är populärt bland barn och tonåringar har funktionen mött hård kritik. Men det är först inför GDPR som Snapchat nu gör vissa förändringar i upplägget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här