Populärteknik
Fransk ingenjör skapade svensk klassiker

Ny Teknik granskar olika teknikföretags logotyper. Vad vill de säga oss? Hur har de tillkommit?
SKF:s logotyp är nästan lika gammal som företaget. Aktiebolaget Svenska Kullagerfabriken grundades 1907. På hösten 1908 togs logotypen fram och sedan dess är det i princip bara färgen som varierat.
De första skisserna gjordes av ingenjören R Chéron strax efter att han blivit anställd som föreståndare för SKF:s filial i Paris. Hans skisser ligger fortfarande till grund för logotypen, som helt enkelt är en förkortning av företagsnamnet.
Hur det kom sig att en fransk ingenjör ritade loggan kan SKF:s informationsdirektör Ingalill Östman inte svara på.
– Jag har letat i historieböckerna men kan inte hitta någon närmare förklaring, säger hon.
Bokstäverna har en mycket speciell form. Några av de svängda linjerna från bokstäverna används tillsammans med logotypen som designelement i till exempel broschyrer, annonser och på de anställdas visitkort.
– Det är noga utmätt och går också igen på våra kontor och på mässor, säger Ingalill Östman.