Digitalisering

Facebook anklagar Apple – hindrar konkurrens

Facebook riktar hård kritik mot Apple. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT

Sociala mediejätten Facebook har köpt annonsplatser i stora amerikanska tidningar med hårda anklagelser mot teknikbolaget Apple.

Facebook påstår att Apple agerar konkurrenshämmande genom ett tillägg i den senaste versionen av operativsystemet Ios, som uppmärksammar användare på att appar samlar in bakgrundsdata. Tillägget gör det även möjligt att hindra apparna från att samla in bakgrundsdata när de inte används.

Många av Facebooks annonsörer är mindre företag, och bolaget hävdar att det förlitar sig på användardata för att skapa annonser som är mer relevanta och sannolika att skapa inkomster.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här