Digitalisering

EU utreder Google ännu en gång

Google är åter under EU:s lupp. Arkivbild. Foto: Michel Euler/AP/TT

Internetjätten Google är åter under EU:s lupp.

EU:s konkurrensmyndighet har startat en utredning gällande Googles digitala annonsverksamhet i tjänster som Youtube och Gmail. Det som ska undersökas är huruvida Google gynnar sin egen verksamhet framför andras och om bolaget begränsar åtkomsten till användardata till tredje part som använder sig av Googles teknologi för att sälja annonser på sina respektive sajter och i appar.

Google annonsverksamhet omsatte i fjol 147 miljarder dollar, motsvarande runt 1 200 miljarder kronor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här