Bygg

Ett skepp kommer lastat…

Avfärden gick åtta på morgonen från Underås utanför Södertälje. Strax efter tre på eftermiddagen var tunneldelen framme vid Söder Mälarstrand. Foto: Stefan Nordberg

… Med 100 meter betong. Under onsdagen fraktades den andra av tre tunneldelar till kommande Citybanan i Stockholm.

Publicerad

Färden började redan kvart över åtta på onsdagsmorgonen. En bogserarbåt kastade ankar vid Underås utanför Södertälje. Med sig hade den en 100 meter lång och 20 meter bred tunneldel till kommande Söderströmstunneln i centrala Stockholm.

– Färden gick dock i två knop så det tog ett tag att komma fram. Dessutom var man ju tvungen att ta hänsyn till den tidiga isläggningen och vara extra försiktig, berättar Eva Rådmark Herrder, Trafikverkets informationschef för Citybanan.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här