Digitalisering

Ericsson ser ljuset i Silicon Valley

Håkan Eriksson är tillbaka i Silicon Valley efter 25 år. Då var han student. Foto: Jessica Brandi Lifland
Håkan Eriksson är tillbaka i Silicon Valley efter 25 år. Då var han student. Foto: Jessica Brandi Lifland

SAN JOSÈ, USA. Det är i Silicon Valley som Ericssons framtid avgörs. Här finns Google och Apple, som ändrat spelreglerna. Här finns internettalangerna, som Ericsson saknar, och här finns numera Håkan Eriksson, mobiljättens teknikchef.

Publicerad

<p>200 Holger Way ligger alldeles intill motorvägen mellan San Francisco och San José. Det står Ericsson Silicon Valley på dörren. En viktig markering från ledningens sida. </p> <p>Det är promenadavstånd till Cisco, Ericssons kanske tuffaste konkurrent framöver. Och bara en kvarts bilresa till de nya kompisarna på Google i Mountain View. </p> <p>Håkan Eriksson, Ericssons teknikchef sedan 2003, är sedan årsskiftet även ansvarig för verksamheten i Silicon Valley. Han flyttade hit med familjen i februari.</p> <p>Att någon från ledningsgruppen finns på plats markerar verksamhetens betydelse. Både externt och internt.</p> <p>-Att valet föll på mig som CTO är rätt naturligt, eftersom Silicon Valley är en miljö där tekniker står väldigt högt i kurs, säger Håkan Eriksson. </p> <p>Ericsson har försökt etablera sig i Silicon Valley förr, utan att lyckas. Men denna gång är förutsättningarna bättre. Intresset för mobilkommunikation i USA har aldrig varit större. </p> <p>Pre-Iphone, som perioden före 2007 kallas här borta, var det Europa som styrde mobilutvecklingen, medan utvecklingen av internet skedde i Silicon Valley. </p> <p>Nu sker även mycket av det mobila nytänkandet i Kalifornien. Apples Iphone och Appstore och Googles öppna operativsystem Android har ändrat spelreglerna i mobilbranschen. Plötsligt tog mobilt bredband fart. Det som mobilgiganter som Ericsson och Nokia talat om i åratal.</p> <p>-Ja, det sägs ju att Googles Eric Schmidt på mobilmässan i Barcelona sa "Tack, Europa. Nu tar vi i USA över". Och det är ju nästan sant. Men bara nästan, säger Håkan Eriksson.</p> <p>- Det stämmer för mobiler, applikationer och operativsystem. Det är inte från Nokia nyheterna kommer längre, säger han. </p> <p>-Nokia kör ju fortfarande med "Connecting People", men nu är det ju "Connecting to the Cloud" som alla talar om i Silicon Valley.</p> <p>Även Ericsson talar allt oftare om det så kallade datormolnet, där programmen finns på nätet i stället för i den egna datorn eller mobiltelefonen. Det ingår i visionen för 2020, när 50 miljarder prylar väntas vara uppkopplade till - just det - molnet. </p> <p>Och det är kopplingen mellan prylarna och molnet som Ericsson kan erbjuda. Med utrustning och lösningar för de mobila och fasta näten. </p> <p>- För när det gäller de mobila systemen så har inte USA tagit över, invänder Håkan Eriksson. Där är det ju tvärtom. Nortel finns inte mer. Alcatel-Lucent har huvudkontor i Paris. och Motorola har nästan försvunnit. Vi på Ericsson är numera största tillverkare i Nordamerika med över 14 000 anställda. Även det en av anledningarna till att vi finns i Silicon Valley.</p> <p>Men konkurrenten Cisco, världsetta på routrar för internettrafik, som blir en allt viktigare del i de kombinerade fasta och mobila näten, finns kvar - starkare och mer välmående än på länge. Och som sagt, bara några kvarter från Håkan Erikssons eget kontor. </p> <p>- Ja, men Cisco säljer burkar, inte mobilsystem, säger han först lite slentrianmässigt, som om han satt kvar i radiohögkvarteret i Kista. </p> <p>Sedan rättar han sig. </p> <p>- Men det är klart, Cisco blir en tuffare konkurrent framöver. Och det är ju därför vi är här. För att satsa mer på internettekniken. </p> <p>För att kunna hävda sig i den hårda konkurrensen behöver Ericsson attrahera fler internettalanger. Det räcker inte att ha världens bästa radioingenjörer på plats i Kista. Inte när datatrafiken, som nyligen passerat rösttrafiken i de globala mobilnäten, väntas vara 30 gånger större än rösttrafiken redan 2015. Inte när alla fasta och mobila lösningar kommer att vara baserade på internetprotokollet, ip.</p> <p>- Och 80 procent av världens ip-talanger finns i Silicon Valley. De finns inte i Kista, säger Jan Uddenfeldt, en av världens mobilpionjärer, som var med och etablerade Ericsson som världsetta inom gsm och 3g, men som jobbat i San José sedan två år.</p> <p>Konkurrensen om de bästa är stenhård. Google, exempelvis, erbjuder inte bara lockande arbetsuppgifter, utan också gratis smoothies, klätterväggar och fredagsmöten med de två grundarna Larry Page och Sergey Brin. </p> <p>Att sälja in Ericsson som arbetsgivare är alltså en av Håkan Erikssons viktigaste uppgifter. Därav raden av inledningstal på konferenser som The Open Mobile Summit och The Global Semiconductor Alliance och de många besöken på universitet som Stanford och Berkeley.</p> <p>Till sin hjälp har han det nyväckta intresset för mobil kommunikation. I Kiseldalen vill de bästa jobba med det allra senaste. </p> <p>Hittills i år har Ericsson nyanställt närmare 100 personer i Silicon Valley och man är nu uppe i närmare 1 300 anställda. Men det finns plats för 1 600.</p> <p>Förutom att locka till sig genierna ska Håkan Eriksson också etablera och underhålla samarbeten med andra bolag. Han nämner Intel, Juniper, IBM, HP, Sun, Apple och Google. </p> <p>- Även det har blivit allt enklare tack vare Iphone och Android, försäkrar Håkan Eriksson, och berättar om sin senaste paneldebatt. </p> <p>Det var tillsammans med president Barack Obamas CTO Aneesh Chopra. Hans vision visade sig bygga på två grundpelare: "The Cloud and The Mobile", alltså molnet och mobilen. </p> <p>- De mobila prylarna måste ju ha en koppling till molnet, och jag kunde berätta vem som är ledande på mobilsystem i världen. </p> <p>- Det är därför som vi uppfattas som en så attraktiv partner. Alla vill samarbeta med oss. De som utvecklar applikationer (läs Google, reds anm.) ser oss inte som konkurrenter, utan som någon som gör visionen möjlig.</p> <p>Håkan Erikssons positiva syn på Ericssons möjligheter är inte ny. Så brukar han låta. </p> <p>Men det är ju onekligen svårare att tänka sig samarbeten mellan exempelvis Nokia och Google, sedan båda bestämt sig för att lansera mobila tjänster. Google vill dock placera intelligensen i datormolnet, medan Nokia vill ha den i sina mobiler.</p> <p>Efter samtalen med Håkan Eriksson och Jan Uddenfeldt står det klart att samarbetet med Google breddats och fördjupats de senaste månaderna. </p> <p>Båda betonar flera gånger att man delar Googles vision om datormolnet. Och att de två företagen har mycket att lära av varandra. Ett samarbetsprojekt handlar om det öppna operativsystem Android och ett annat om utrustning och tjänster via fiber till hemmen.</p> <p>- Sedan finns det andra intressanta samarbeten, som vi inte kan berätta om, säger Jan Uddenfeldt, som träffar Google minst en gång i månaden. </p> <p>Men en liten indikation ger han.</p> <p>- Google är ett programvaruföretag, de förstår ingenting om bandbredd. Vi kan se till att deras applikationer inte kräver så mycket bandbredd, utan kan köras mer effektivt i de mobila näten.</p> <p>Uddenfeldt påminner också om att Sony Ericsson, med 200 anställda i Silicon Valley, har ett nära samarbetar med Google. Inte minst i samband med utvecklingen av bolagets nästa Androidmobil. Nyligen offentligjorde dessutom Google sitt samarbete med Sony för sin nya tv-satsning.</p> <p>-Google behöver mer kunskap om konsumenterna för att kunna konkurrera med Apple. Det kan Sony ge dem, säger Jan Uddenfeldt, som den första juli tillträder som ny CTO för Sony Ericsson, och blir chef för dess verksamhet i Silicon Valley. </p> <p>Samarbetet med världens kanske hetaste it-företag öppnar stora möjligheter för Ericsson. Men samtidigt innebär det ett betydande risktagande. </p> <p>Många av Ericssons kunder, världens största mobiloperatörer, ser Google som sin huvudfiende. Och de får medhåll av det brittiska analys-företaget Ovum, som i en färsk rapport pekar ut sökjätten Google som värsta konkurrenten till såväl mobiloperatörer som tv-bolag framöver. </p> <p>- Googles ambition är att tjäna pengar på annonser och samtidigt erbjuda attraktiva gratistjänster överallt. Inte bara i datorn, utan också i mobilen och tv:n, säger Tony Cripps, författaren till rapporten.</p> <p>Därför blir det tufft för operatörerna, anser han, att försöka kompensera de lägre trafikintäkterna genom att erbjuda nya tjänster som kostar pengar. I synnerhet som Google spottar ut sig den ena lockande tjänsten efter den andra - helt gratis.</p> <p>- Google investerar inte i egen infrastruktur, utan folk når deras gratistjänster via internet. Medan mobiloperatörerna har investerat miljarder i de egna näten. Klart att det blir konflikter, fortsätter Tony Cripps. </p> <p>Men Håkan Eriksson ser ingen risk i närmandet till Google. </p> <p>-Vi ser egentligen bara till att olika prylar och applikationer fungerar mer effektivt i mobilnäten. Och det gynnar operatörerna. </p> <p>Dessutom har han märkt en tydlig kursändring hos sökjätten de senaste tre, fyra månaderna. </p> <p>-Google börjar inse att de som investerar i mobil nätutrustning måste kunna räkna hem affären. Och vi är nog en av dem som har fått Google att tänka om, säger Håkan Eriksson. </p> <p>Ericsson Silicon Valley har också en nyckelroll för att utveckla och sälja ip-produkter. Tanken var att få en kickstart genom köpen av routerbolaget Redback och opto-specialisten Entrisphere i början av 2007. </p> <p>Ericsson betalade närmare 15 miljarder kronor för Redbacks 800 anställda, varav 500 jobbade med utveckling. Entrispheres 140 anställda kostade 700 miljoner kronor. </p> <p>Med mobiljättens globala säljarkår skulle de två ip-bolagen få ordentlig snurr på affärerna, enligt planerna Men så blev det inte.</p> <p>Arpit Joshipura, som numera ansvarar för strategi och marknadsföring på Ericsson Silicon Valley, var tidigare CTO och marknadschef på Redback. I dag medger han att kulturkrocken mellan bolagen sinkade tillväxttakten under de två första åren.</p> <p>-Mobilingenjörerna var vana att jobba med standardisering och konsensus. Medan ip-ingenjörerna jobbade kundanpassat och snabbt. Två helt olika sätt att arbeta, säger han.</p> <p>För ett år sedan bestämdes dock att det är internetkulturen, som gäller på Ericsson i Silicon Valley. Ett måste också för att attrahera de bästa internettalangerna, anser även Jan Uddenfeldt.</p> <p>-På Ericsson är vi bra på att planera. Men vi måste också lära oss att jobba som man gör här: att köra i gång utan att alltid riktigt veta exakt vart man är på väg, säger han. </p> <p>Det är bland annat därför som förre Redback-chefen Georges Antoun blivit chef för Ericssons nya produktenhet IP och bredband. Det är för övrigt koncernens första enhet med huvudsäte utanför Sverige. </p> <p>Ericsson särredovisar inte försäljningen av Redbacks routrar och Entrispeheres utrustning för passiva optiska nät, som kallas gpon. Men Håkan Eriksson försäkrar att läget nu är under kontroll. </p> <p>-Vi ökade våra globala marknadsandelar förra året, säger han. </p> <p>Det är sant. Men andelarna ligger fortfarande en bra bit under 10 procent. Alltså långt från Ericssons överlägsna position på mobilsystemmarknaden, där andelen är över 35 procent.</p> <p>Ericssons så kallade edge-routrar ökade sin andel av världsmarknaden med knappt en procentenhet mellan åren 2008 och 2009. Från strax över 5 procent till knappt 6 procent. </p> <p>Och gpon-produkternas andel av marknaden ökade från knappt 5 procent till 7 procent. Uppgifterna är hämtade från Ericssons senaste kapitalmarknadsdag.</p> <p>Ericsson brukar säga att det inte är någon idé att ge sig in på en marknad om man inte tror sig kunna ta en andel på minst 20 procent. </p> <p>På punkt efter punkt står alltså Håkan Eriksson inför stora och svåra uppgifter. Rekryteringen av toppkrafter ska stärkas, marknadsandelarna på ip-produkter måste höjas och samarbeten ska etableras och fördjupas, samtidigt som fallgroparna i dessa samarbeten måste undvikas. </p> <p>Det är mycket som måste gå Ericssons väg i Silicon Valley de närmaste åren.</p>