Grafik

Boeings kolfiberplan en teknisk förebild

Läs mer om Boeings kolfiberplan Dreamliner. Grafik: Jonas Askergren
Läs mer om Boeings kolfiberplan Dreamliner. Grafik: Jonas Askergren

Boeing 787, kallad Dreamliner, premiärflög i trafik 2011. Det är det flygplan som har kommit längst när det gäller teknik för att minska utsläpp och bränsleförbrukning.

Publicerad Uppdaterad

Här kan du öppna grafiken som pdf-fil, vilket gör att den fungerar bättre i mobilen: Grafik-Dreamliner-787-8.pdf

Dreamlinern har ett utvecklat system byggt på inbyggda sensorer som läser av status för motorer, hjul, elsystem och annat. I början av ett pass går flyteknikerna igenom all insamlad data. All information finns också i cockpit.

Flygteknikerna Betim Gurguri och Niclas Davidsson med praktikanten Andreas Andersson går igenom nattens arbete med Boeing 787-8 i Norwegians hangar på Arlanda. Foto: Patrik Lundin
Flygteknikerna Betim Gurguri och Niclas Davidsson med praktikanten Andreas Andersson går igenom nattens arbete med Boeing 787-8 i Norwegians hangar på Arlanda. Foto: Patrik Lundin

787-8 och 787-9 har en vingbredd på 60 respektive 62 meter. Vingarna är tillverkade i kolfiberlaminat och kolfiberkomposit, vilket gör dem flexibla. Vingen kan röra sig sex meter i höjdled och påverkas bland annat av hur tungt planet är.

Läs mer om Boeing 787 i Jonas Askergrens grafik här ovanför.

Läs fler nyheter om Boeing här!