Populärteknik

Beatles satte fart
på rubrikmakarna

Apples reklam för sin kommande stora nyhet.
Apples reklam för sin kommande stora nyhet.
Beatlesplattorna som nu säljs nedladdningsbara i Itunes sore.
Beatlesplattorna som nu säljs nedladdningsbara i Itunes sore.

Att de båda Apple-bolagen slutit fred kanske inte var världens största nyhet. Men den triggade rubrikmakarnas fantasi.

Publicerad

Steve Jobs slog som vanligt på stortrumman när han annonserade en kommande nyhet.

I måndags förklarade hans företag Apple att följande dag skulle bli ”en dag du aldrig glömmer”. Då skulle det presenteras en ”spännande nyhet från Itunes”.

Så kom då tisdagen. Det vi aldrig kommer att glömma är att Beatles musik från och med då kan köpas i digital form från Itunes Store.

”Antiklimax” är bara förnamnet på kommentarerna till denna ”oförglömliga” nyhet.

De som hopats på något mer revolutionerande kände sig mäkta besvikna.

Men tidningarnas och nyhetssajternas rubrikmakare gick i spinn. Nu gällde det att låta fantasin flöda för att formulera en snitsig koppling mellan Itunes och Beatles. De som har bandets låtar i bakhuvudet fick till det riktigt skapligt.

Här är några av de bästa exemplen:

”The Beatles For Sale! Entire catalogue now on iTunes”

(Tech Digest)

”Where you can buy me love”

(Cnet)

”The Beatles on iTunes, YEAH! YEAH! YEAH!”

(Toronto Suns)

”All Together Now”

(The New York Times)

”Lucy in iTunes worth diamonds”

(The Sun)

”We Can Work It Out: The Beatles Come to iTunes”

(Time)

”All you need is ... iTunes”

(Boston Globe)

”The Long and Winding Road to Beatles catalogue on iTunes”

(Washington Post)

”Help! arrives: Apple lands Beatles for iTunes”

(Computerworld)

”Apples Come Together”

(BBC News)

”Apple, Beatles Opt To 'Give Peace A Chance'”

(Forbes)

”Steve Jobs no longer Eggman as Beatles hits iTunes”

(Register)

”Beatles-Apple deal: Here comes the sun”

(Market Watch)

”Beatles For Sale: Here's What You'll Pay”

(New York Times)

”Apple and the Beatles work it out”

(Sydney Morning Herald)

”Apple reaches end of long and winding road”

(Independent)

”EMI Says 'Good Day Sunshine' to Apple-Beatles Agreement”

(Wall Street Journal)

”Let it be available: the Beatles hit iTunes”

(Irish Times)

”How Apple's Steve Jobs is 'fixing a hole' in iTunes”

(Globe and Mail)