Populärteknik

Balken gav stabiliteten

Ny Teknik granskar olika teknikföretags logotyper. Vad vill de säga oss? Hur har de tillkommit?

Publicerad

<p>Företagsnamnet. En bred blå balk. Och så en ram. Allt i cyanblått. Sandviks logotyp är enkel. </p> <p>Från att ha hetat Sandvikens Jernverks AB bytte företaget 1972 namn till Sandvik. Den nya logotypen blev då kort och gott företagsnamnet i specialritade versaler. Liksom hos många andra svenska företag är färgen blå.</p> <p>- Vår blå är ren cyan, säger Björn Jonson, tidigare bland annat informationsdirektör på Sandvik.</p> <p>1984 ansvarade han för att anpassa logotypen till den nya organisation som just hade införts. Tanken var att den skulle både förena och lyfta fram de nya och ganska självständiga enheterna med namn som "Steel" och "Coromant". </p> <p>Reklambyrån Ehrenstråhle löste problemet med en bred blå balk, där de olika affärsområdena kunde skriva sina respektive namn. </p> <p>I dag, mer än 25 år senare, är dessa namn borta, men balken är kvar. Några planer på en ny logotyp finns inte på Sandvik, som firar 150 år nästa år.</p>