Digitalisering

Apple, det här är helt försmurfat!

KRÖNIKA. Att tillåta ett spel för barn där man kan köpa korgar med låtsasbär för 749 kronor med en knapptryckning är inte okej. När spelen är rekommenderade från fyra år och informationen om att det rör sig om riktiga pengar står på engelska, blir saken direkt motbjudande.

Publicerad

<p></p> <p>Korgarna finns i Iphone- och Ipad-spelet Smurf&apos;s Village, som nyligen kostade en svensk familj den nätta summan 50 000 kronor. </p> <p>I det uppmärksammade fallet hade en mamma lånat ut sin Ipad till sina barn under en biltur. Först när hon senare kollade sin epost upptäckte hon kvitton från Apples nätbutik på det hisnande sammanlagda beloppet.</p> <p>Att barnen kunnat handla fruktkorgar utan mammans lösenord beror på att man hittills har kunnat göra köp inuti appar, utan lösenord, under femton minuter från det man laddat ner appen.</p> <p>I den senaste uppgraderingen av operativsystemet IOS för några veckor sedan har Apple ändrat så att lösenord krävs direkt vid första köp i appen.</p> <p>Apples åtgärd beror inte på den svenska familjen. Flera liknande fall har uppmärksammats i USA, främst med spelen Smurf&apos;s Village från Capcom Interactive och Tap Zoo från Pocket Gems - två mycket framgångsrika spelutvecklare.</p> <p>Det har i sin tur gjort att statsåklagare och den amerikanska konkurrens- och konsumentmyndigheten FTC har börjat gräva i saken.</p> <p>Men Apples ändring i IOS kan knappast anses tillräcklig. Inte heller den </p> <p>"engångsersättning" som Apple har betalat till några familjer i USA.</p> <p>Det visar bara att Apple i grund och botten tycker att de här spelen är okej, men att de bara kräver lite bättre skyddsnät. Det rimliga vore i stället att dra tillbaka spelen och kräva att köp av låtsasobjekt för riktiga pengar i spel för barn helt tas bort. </p> <p>Apple borde rimligen inse detta. Om vi tar ett steg tillbaka ser vi att det handlar om en händelse i ett mycket större skeende. Ekosystemen kring pekdatorer och smarta mobiler är det som kommer att sprida datorer och internet till samma massmarknad som mobilerna - i?dag fem miljarder. </p> <p>Nyckelspelare så här långt är Apple och Google. I den rollen har de både en svindlande potential för framgång och ett stort ansvar. Hittills har båda tagit ansvar på många plan - Apple har bland annat redan en lång rad krav på appar för att de ska godkännas, om än ofta i eget intresse.</p> <p>Men det gäller att inte luta sig tillbaka. Detta är bara början på en dramatisk utveckling där myndigheter inte alltid kommer att hänga med, och Apple </p> <p>måste visa att man tar sitt ansvar på allvar, både nu och på lång sikt.</p>