Premium

”Anonym” ansiktsigenkänning börjar testas i svenska butiker

Ett svenskt startup-bolag tror sig ha knäckt de etiska problemen som är förenade med ansiktsigenkänning. Ett klartecken från Datainspektionen innebär att tekniken nu får testas i svenska butiker.

Publicerad

Är den fysiska butikens dagar räknade? Läget ser onekligen mörkt ut: Under 2020 har covid-19 och en allt tuffare konkurrens från e-handeln satt stenhård press på butiksägare världen över.

Ansiktsigenkänning – utan att privata data lagras

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här