Populärteknik

Ångbåten som gick på hjul

Här är en snillrik konstruktion, skapad av en ingenjör med stor ambition. Med hjälp av sina hjul, tog sig Svanen från vatten till land utan strul.

Publicerad

Året är 1891 och ”lokomotivångaren” Svanen har precis gjort sin premiärtur från Viskan till Öresjö i Borås kommun.

Svanen, som rymde 62 passagerare och mätte 14 meter, var en unik konstruktion. I praktiken var båten en kombination av en ångslup och ett ånglok. Det innebär att den 11 ton tunga flod- och insjöbåten också var utrustad med tåghjul som gjorde det möjligt för Svanen att ta sig fram på land

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här