Digitalisering
Alla snackar om Clubhouse – här är det du behöver veta
Miljontals människor strömmar till succéappen Clubhouse, som nu finns i Sverige. Ny Tekniks reporter Peter Ottsjö har testat den ljudfokuserade plattformen – och reder ut varför det är ett sånt ståhej.
Det kommer en notis på telefonen: Alex Schulman, Bianca Ingrosso och några andra mediepersonligheter har, som det heter med Clubhouse-lingo, ”startat ett rum”. Jag klickar på länken och landar i ett nonsenssamtal. Det är som när man är på café och tjuvlyssnar på kändisar som råkat hamna vid bordet bredvid.
Clubhouse är en plattform som kan sorteras under sociala medier. Det speciella med appen är att den fokuserar på ljud. Flera liknar den vid en direktsänd podcast, men det som sker på Clubhouse är mer att likna vid ett virtuellt seminarium där varje rum kan ha en moderator, inbjudna gäster och publik (som kan trycka på en knapp för att räcka upp handen och be att få ordet) på upp till femtusen lyssnare.