EU:s utsläppsförslag upprör biltillverkare

2018-09-11 16:32  
Foto: Thomas Johansson / TT

De europeiska biltillverkarna rasar mot ett förslag från EU-parlamentets miljöutskott om att påskynda minskningen av bilars koldioxidutsläpp. Minskningen som föreslås är ”helt orealistisk”, anser biltillverkarnas organisation Acea.

EU-parlamentets miljöutskott vill minska nivåerna av koldioxidutsläpp med 45 procent till år 2030, jämfört med nivån år 2021.

Dessutom kräver utskottet att 40 procent av alla nya bilar ska vara elbilar, eller någon form av hybrid, år 2030. De biltillverkare som inte lyckas nå målet ska få betala en straffavgift. Det är en andel som Norge redan är uppe i, men EU-länderna har långt kvar.

Utskottets beslut innebär att kraven på bilindustrin skulle bli tuffare än vad EU-kommissionen velat med sitt tidigare förslag i frågan.

Läs mer: ”Nu har vi varit klimatförnekare en hel valrörelse – det måste få ett slut”

De europeiska biltillverkarnas organisation Acea skriver i ett uttalande att man är ”mycket oroade” över de nivåer av utsläppsminskning miljöutskottet föreslår.

”De skulle kräva en massiv och omedelbar övergång till eldrift. Ramvillkoren för en så omvälvande övergång är uppenbart inte på plats, och kunderna är helt enkelt inte redo för att gå helt till eldrift i detta läge”, säger generalsekreteraren Erik Jonnaert i pressmeddelandet från Acea.

”Inte representativt”

Biltillverkarna hävdar att miljöutskottets ställningstagande inte är representativt för EU-parlamentet, och vill att parlamentet omarbetar förslaget.

Innan förslaget eventuellt genomförs väntar också förhandlingar med EU:s medlemsländer.

Julia Políscanova på miljöorganisationen Transport and Environment säger dock till SR Ekot att miljöutskottets krav bara är ett steg i rätt riktning.

– Studier visar att det skulle krävas utsläppsminskningar på 60 procent för att nå Parismålen, säger Políscanova.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt