Karriär
”Vi måste göra utbildningen roligare”
Gör utbildningen roligare, satsa mer på problemlösning och utbilda studievägledare. Det är tre av flera förslag på hur fler ska lockas till ingenjörsyrket.
Det var under IVA:s Studentråds frukostmöte som bilden av ingenjören och den framtida bristen på arbetskraft inom yrkesgruppen diskuterades. För få söker i dag till ingenjörsutbildningarna, vilket kommer att skapa problem i framtiden. Särskilt få är kvinnorna. Allt för många studenter hoppar också av utbildningen redan under de första åren.
- Utbildningen är för tråkig de två första åren. Det är två år av korvstoppning. Vi måste göra utbildningen roligare, slår Lena Olving, civilingenjör och Micronic Mydatas vd, fast.
Hon förespråkar också mer fokus på problemlösning än korvstoppning under utbildningen.
Ulrik Simonsson, från Ungdomsbarometern, anser att bilden av ingenjörsutbildningen är felaktig: Man måste inte vara duktig på matte. Man ska vara intresserad och vilja jobba med matte.
Han framhåller att elever vid ingenjörsutbildningarna är priviligerade jämfört med andra och får mycket hjälp. Ulrik Simonsson uppmanar också de unga att ”tänka bortanför skolan”.
Margareta Norell Bergendahl, professor och vicerektor för fakulteten för Innovative Engineering vid KTH, menar att det är ett misstag att klumpa ihop bilden av naturvetenskapliga och tekniska yrken:
-Yrkesvägledarna måste veta skillnaden.
- Bilden av ingenjörsyrket ska vara att det är cool, kul och att det finns jobb. Man måste inte vara skitbra i matte.
Hon påpekar också att ingenjörsbristen är en stor, nationell fråga.
KTH arbetar nu med att förändra utbildningen, sättet att lära ut på, genom att utbilda lärarna.
-Vi ska bli världsbäst, lovar Margareta Norell Bergendahl.
Philip Frick, tekniksprångspraktikant vid Ericsson, undrar varför Sverige inte följer utländska exempel genom att skapa högskoleprov i specifika ämnen som intresserar de blivande studenterna.
- Så att du får cred för dina andra intressen också.
Nyligen föreslog Volvos tidigare vd Leif Johansson att det är dags att också IVA:s närmare 1 000 medlemmar adopterar en varsin mellanstadieklass för att berätta vad ingenjörer gör.
Lena Olving har ett annat förslag:
- Jag ska hem till mitt bolag och diskutera vad vi kan göra. Vi kanske inte kan adoptera en unge men väl en studievägledare. Men jag tror också på att unga ska snacka med unga.