Karriär
Spotifys stjärna inom innovation startar nytt bolag
Sofie Lindblom Foto: Jonas Åman
Sofie Lindblom har lett Spotifys globala innovationsarbete. Nu ska hon hjälpa andra företag att bli bättre på att vara innovativa.
(Artikeln har uppdaterats.)
Sofie Lindblom har arbetat som Spotifys innovationschef i två år, men lämnar nu streamingföretaget för att bli vd i ett nystartat bolag.
På Spotify har en viktig del av innovationsprocessen varit att låta alla delta i arbetet att ta fram nya idéer.
– I dag är det omöjligt för företag att hänga med om man bara har ett R&D-team som jobbar med innovation. Bra idéer kan komma från vem som helst på ett företag, eller från kunderna.
Det nya företaget, Ideation 360, ska ge företag verktyg att ta fram nya lösningar. Det blir ett dotterbolag till Innovation 360 group, baserat i Stockholm men med verksamhet i flera länder, som hjälper företag med metoder och strategier för innovation.
– Jag har trivts jättebra på Spotify, men har alltid varit nyfiken på att starta nya bolag. Jag blev intresserad av de verktyg som Innovation 360 group har tagit fram, och när jag fick chansen att utveckla dem i ett nytt bolag kunde jag inte säga nej, säger Sofie Lindblom.
Företaget har utvecklat ett digitalt system med en app och en webbplattform, där appen blir en plats för att lägga fram idéer som andra sedan kan reagera på, "som organisationens egna Instagram för idéer" enligt Sofie Lindblom.
– På webbplattformen klustrar man ihop idéer, ger feedback, formar hypoteser och ser hur och vilka idéer man ska ta vidare. Långsiktigt bygger man upp en portfolio av innovationer som organisationen driver framåt, säger hon.
Sofie Lindblom har fått ta emot flera utmärkelser. I slutet av 2016 utsågs hon till "Digital influencer of the year" av Consid, utsågs 2014 till Årets IT-tjej av Microsoft i Sverige och har varit med på flera listor över Sveriges unga talanger och mest inflytelserika kvinnor i it-branschen.
Gilla Ingenjörskarriär på Facebook!