Karriär

Sportiga ingenjörsstudenter har ersatt tekniknörden

Maria Berge. Foto: Ingrid Söderbergh
Maria Berge, Eva Silwer och Anna Danielsson. Foto: Ingrid Söderbergh

Ung, social, sportig och karriärsugen. Så beskrivs den typiska ingenjörsstudenten på tekniska lärosätens hemsidor, visar en ny studie.

Publicerad

− Vår tolkning är att det delvis handlar om reklam, och att den här bilden ska få folk att vilja söka till utbildningarna, säger forskaren Maria Berge vid Umeå universitet.

Hon ingår i en forskargrupp som har undersökt hur sex olika universitet och högskolor marknadsför sina ingenjörsutbildningar i maskinteknik. Det har de gjort genom att analysera texter på lärosätenas webbplatser, där också intervjuer med utvalda studenter finns publicerade.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här