Karriär

Sömnbristen behöver en väckelserörelse

Företagsledare som borde starta en kampanj för att få medarbetarna att sova bättre, anser Julia Kirby på Harvard Business Review. Foto: Colourbox
Julia Kirby Foto: Harvard Business Review

Den som är pigg har lättare att förändra världen. Därför behövs en kampanj för bättre sömn. Och den borde drivas av företagsledarna.

Publicerad

”Hälsa, kost och motion diskuteras hela tiden, men sömn har hittills fått stå tillbaka” skriver Julia Kirby i sin blogg på Harvard Business Review.

Hon framhåller att det förändrade arbetslivet med ständig uppkoppling är en av anledningarna till att vi sover allt sämre. Och att det finns fler bovar att hitta på jobbet: dumma chefer, en tävlingsinriktad arbetsplatskultur som uppmuntrar övertidsarbete, pressen av alla beslut som måste tas i en snabbt föränderlig värld.

Därför är det företagsledare som borde starta en kampanj för att få medarbetarna att sova bättre, tycker hon. Om inte annat så av rent egoistiska skäl. Utvilade medarbetare är effektivare och mer produktiva än dödströtta och orsakar mindre sjukskrivningskostnader, skriver hon och citerar forskning som visar att ackumulerad sömnbrist är lika lömskt som narkotika och alkohol.

Går det att få folk att sluta röka, tvätta händerna och bli organdonatorer kan man väl få dem att sova bättre, är Julia Kirbys övertygelse.

Hon uppmanar it-industrin att hitta på nya appar som hjälper sina användare att leva ett hälsosammare liv.

För att komma tillrätta med vårt dysfunktionella förhållande till sömn har hon också en uppmaning till nöjesindustrin: sluta framställa folk på film som hängivna och hjältemodiga när de struntar i sin hälsobringande sömn!