Karriär

SKF rekryterar internt med digitala verktyg

Konkurrensen om de rätta akademikerna är hård. Men med 46 000 medarbetare har SKF alla möjligheter att hitta sin spetskompetens internt. Tack vare satsningen på digitalisering kan chefer och personal nu granska samtliga av företagets jobbroller – i 130 länder.

Publicerad

Industri 4.0, även kallat den fjärde industriella revolutionen, omfattar mer än automation och industriell hårdvara med smarta sensorer. Digitaliseringen påverkar hur personalen jobbar – och hur företagen tar vara på de anställdas kompetens. Som många andra svenska verkstadsindustrier står SKF inför en omfattande digital transformation. Att kunna hitta och utveckla rätt kompetens är avgörande för framtiden, men konkurrensen om akademikerna är stenhård.

Med 46 000 medarbetare har företaget en enorm pool för internrekrytering, men tidigare kunde de 130 länderna bara överblicka den egna kunskapsreserven. Därför har SKF gjort en storsatsning kring att definiera alla jobbroller globalt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här