Karriär
Lockar studenter - med midsommarkransar
Rekryteringsturnéer och välkomstpaket. Högskolorna vill locka utländska studenter med nya knep.
<p>KTH har under våren sänt ut välkomstpaket med almanacka, svensk Spotify-spellista och midsommarstång till de antagna i KTH:s främsta målområden Kina, Indien, Brasilien, Sydostasien och Nordamerika.</p> <p>- En liten flirt för att få dem att tacka ja, säger Annifrid Pålsson på Studentrekryteringen.</p> <p>Paketet är ett exempel på hur KTH mobiliserar för att locka till sig betalande studenter. Skolan har även rest på rekryteringsturnéer bland utländska universitet. Fler är inplanerade.</p> <p>Även övriga lärosäten ökar satsningarna. I Blekinge gick Tekniska högskolan tidigt på offensiven för att motverka bortfallet av utomeuropeiska elever. Man tappar 40-50 procent till hösten. Rektor Ursula Hass tycker ändå att resultatet är bättre än förväntat.</p> <p>- Vi ligger ganska bra till.</p> <p>En förklaring är att BTH jobbat rejält med att rekrytera teknikstudenter från Kina och Indien. De lockas av masterutbildningar i hållbarhet, it, fysisk planering och ledarskap.</p>