Karriär
Innovatörer i svensk tv-serie

Fyra miljoner människor i Sverige sitter på innovationer, utan att veta om det. Hur man ska locka fram dem är grundidén i en kampanj från Ingenjörsamfundets kampanj. TV-serien Innovatörerna är en del i satsningen.
TV-serien Innovatörerna handlar om företag och kommuner, som på olika vis drabbas av lågkonjunkturen. Nu på söndag 29 mars visas till exempel avsnittet om garveriet Elmo Leather i Svenljunga, som gör läder till möbler, men också fordonsindustrin, Volvo har varit en av de största kunderna. När bilbranschen störtdök fick det dramatiska effekter i orderböckerna.
Hur ska företaget långsiktigt kunna överleva, utan nya produkter i affärsplanen? Innovationsexperterna Kaj Mickos och Hans Björkman rycker ut med akutväskan, som innehåller tester, råd och metoder för att höja innovationskraften, både hos anställda och hos företagen.
Terje Andersson, vd på Ingenjörsamfundet, är ganska nöjd med tittarsiffrorna. 74 000 såg första avsnittet om väveriet F.O.V. Fabrics i Borås, som uppfann tyget till airbagen och måste tänka om sedan luften gick ur fordonsindustrin.
– Det får väl anses vara ett bra resultat i en så smal kanal som TV8, säger Terje Andersson.
Men det är inte höga tittarsiffror i sig han är ute efter. Han vill att tv-serien ska fungera som megafon för budskapet.
– Vi är inne i en lågkonjunktur och svensk konkurrenskraft måste stärkas. Debatten och forskningspropositionen handlar alldeles för lite om hur man ska ta tillvara den kreativa förmågan så att den leder till innovationer.
– Vi vill starta en folkrörelse för innovationer, kungör Terje Andersson.
– Medarbetarnas kompetens och inneboende förmåga är en viktig tillgång som finns överallt där det finns människor, oberoende av bransch. Många företag och organisationer utnyttjar inte denna kraft. I stället upplever medarbetarna sig som offer för de beslut som fattas högre upp.
Ingenjörsamfundet utnämnde 2009 till Innovationsåret redan för två år sedan, långt innan krisen dagades och innan man visste att ävenledes EU-kommissionen skulle välja 2009 till innovationsår. Han är nöjd med tajmningen.
– Behovet av innovationer finns alltid, men ännu mer i lågkonjunktur. Är det någonting Sverige behöver i dag så är det att förkorta lågkonjunkturen och förbereda oss och stå starkare när konjunkturen vänder upp igen.
En konjunktur går ju alltid upp igen, påpekar Terje Andersson, och då vill man inte sitta där med sönderslagna organisationer och frustrerade medarbetare.
I tv-serien Innovatörerna gör experterna ett test på företags innovationsläge. Det testet kan man göra på Ingenjörsamfundets hemsida:www.ingenjorsamfundet.se/Innovatorerna/Verktygsladan/Testet/
Kommande program i serien:
TV8 söndag 29 mars kl 18.30 Innovatörerna: Elmo Leather.
T8 söndag 5 april Innovatörerna: Klinisk forskning på Karolinska Trial Alliance.
TV8 söndag 12 april kl 18.30 Innovatörerna: Sportprodukter från World of Sports.
TV8 söndag 19 april Innovatörerna: Hemtjänsten i Bengtsfors kommun.