Karriär

Experten: Så blir du en bra digital kollega – och ett socialt proffs

Nicolas Jacquemot är kommunikationskonsult och bokaktuell med nyutgåvan av ”Självledarskap” och ”Vässa din sociala kompetens”. Foto: Hugo Thambert
Det nya digitala arbetslivet har förändrat hur vi möts på jobbet. Foto: Pexels

Hur är en bra digital kollega? Vad är trevligt respektive ohyfsat beteende under möten? Ny Teknik har pejlat åsikter på några sociala plattformar och låtit en expert på social kompetens peka ut vägen mot bra digitala relationer.

Publicerad

Det nya digitala arbetslivet har förändrat hur vi möts på jobbet. Många fysiska interaktioner har bytts mot mejl, videosamtal och chattar. Men omställningen ställer också nya krav på social kompetens på jobbet – inte minst nu när pandemin tvingat fram allt mer digital samvaro mellan kollegor.

– Även om grundreglerna för umgänge är samma som förr så gör tekniken att kommunikationen skiljer sig åt. Vi behöver anstränga oss lite mer än vid fysiska möten. Vi behöver kommunicera tydligare, ställa frågor för att få förtydliganden och även tänka på att ge feedback. Men man behöver också skapa utrymme för det informella småpratet. Det är viktigt för relationerna, säger Nicolas Jacquemot, som är kommunikationskonsult och aktuell med boken ”Vässa din sociala kompetens: tips och råd för livet och karriären”. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här