Karriär
Behåll personalen även i vargatider
(foto Colourbox)
Säg inte upp folk så fort tiderna börjar bli sämre. Det kan bli mycket dyrare i långa loppet än att hålla fast vid sin personal. Det är konsultfirman Pricewaterhouse Coopers analys av läget.
Uppsägningar förstör firmans rykte i ett nafs och de som jobbar kvar blir håglösa och rädda och därmed underpresterande. Vill man vårda sitt varumärke och fortsätta med sin affärsstrategi ska man behålla sin personal och se till att den mår bra och är på hugget.
En smart företagsledning hittar på andra sätt att få ner utgifterna på än att avskeda personalen, anser Pricewaterhouse Cooper.
Det är inte bara en moralfråga, utan också iskall beräkning. För så fort man börjar avskeda folk, säger en fjärdedel av toppskiktet upp sig inom tre månader, enligt en rapport från en annan konsultfirma, Reed, skriver Management-Issues. Det vill säga just de personer som företaget absolut inte har råd att bli av med.
I kombination med hur illa förberedda de flesta amerikanska, kanadensiska och europeiska företag är på generationsväxlingen, när alla 40-talisterna går i pension, kan det bli riktigt kritiskt.
I all synnerhet om det stämmer att 80-talisterna är flyktiga, ostrukturerade, tröga och ineffektiva jämfört med tidigare generationer, vilket konsultföretaget Talent Q kommit fram till.