Karriär

”Att undervisa blir den lätta delen”

Madelen Ohlson Foto: johan.mellin@gmail.com

Sex frågor till Madelen Ohlson, civilingenjör i kemi och kemiteknik, som i höst blir högstadielärare på en skola med stora utmaningar inom ramen för Teach for Sweden.

Publicerad

Varför hoppar du på Teach for Sweden?

- Jag tror att jag kommer att göra nytta i skolan. Högstadiet är avgörande för framtiden - går det bra då blir det mycket lättare sen.

Vet du vad du ska göra?

- I augusti börjar jag på en skola i Stockholm, det är inte helt klart vilken än. Jag ska undervisa i teknik, matte och alla NO-ämnen, biologi, fysik och kemi samt vara mentor och ha kontakt med föräldrar. Samtidigt ska jag läsa in en lärarexamen så att jag blir behörig.

- Men programmet börjar redan i juli då jag och de andra kandidaterna ska vara på internat i tre veckor. Vi ska förbereda oss, diskutera ledarskap och få verktyg för hur man leder en klass.

Vad har du för bakgrund?

- Jag är civilingenjör i kemi och kemiteknik från KTH. Nu har jag jobbat som verksamhetskonsult med främst miljöfrågor i några år. Jag är uppvuxen i Hallunda, som kan sägas är ett problemområde idag.

Vad räknar du med att lära dig?

- Mycket om mig själv. Jag kommer att utmanas i ledarskap alla dagar i veckan och i att få en grupp människor på olika nivå med olika intressen att intressera och motivera sig för ett och samma ämne.

Hur förbereder du dig?

- Jag har min tänkartid när jag cyklar och då målar jag upp scenarier, till exempel om hur man lägger upp lektioner. Men att undervisa blir den lätta delen. Jag har varit på studiebesök hos en av de kandidater som är i skolan nu och då insåg jag att det nog är svårare än jag trodde. Hur motiverar man till exempel en elev som är fullkomligt ointresserad av de här ämnena eller har problem hemma? Det blir den svåra delen. Jag har själv alltid haft det ganska lätt i skolan.

Tror du att du stannar inom skolan efter programmet?

- Jag vet inte. Men om det är så givande som jag tror, om jag får känna kicken när någon förstår, och jag utmanas och utvecklas, då tror jag att jag stannar.

Skulle du ha kunnat tänka dig att bli lärare även utan Teach for Sweden?

- Ja, halva året efter examen hade jag en doktorandtjänst, och då tyckte jag att den roligaste biten var att undervisa.

Madelen Ohlson

Ålder: 26

Bor: Stockholm, uppvuxen i Hallunda.

Utbildning: civilingenjör i kemi och kemiteknik från KTH februari 2011

Karrär: Verksamhetskonsult sedan september 2011

Aktuell: Deltar i Teach for Sweden med start höstterminen 2014 samt driver Female Leader Engineer.

Intressen: Upptäcka världen, laga och äta god mat.