IT-SÄKERHET

Tietoevry-chef: Jag vill be om ursäkt

Vit text mot svart bakgrund.
It-leverantören Tietoevry och ett stort antal av dess kunder drabbades av en hackerattack som upptäcktes 20 januari.

Tietoevrys kunder hade inte investerat tillräckligt i it-säkerhet, antydde Sverigechefen i en DN-intervju. Nu har hon ändrat sig. ”Mina svar blev inte som de var tänkta”, skriver Venke Bordal till Ny Teknik.

Publicerad Uppdaterad

Det har varit ett par bråda veckor för den finska it-leverantören Tietoevery sedan it-attacken i januari. Bolagets anställda har jobbat i skift dygnet runt, sju dagar i veckan. 

Trots det är det mödosamma arbetet med att återställa it-system åt leverantörernas kunder fortfarande inte helt klart. Det gör det svårt för somliga av kunderna att utföra vissa arbetsmoment – på Akademiska sjukhuset i Uppsala görs medicinbeställningar med papper, penna och fax, till exempel. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här