Hon har drömjobbet på Tesla

2018-03-26 13:54  

27-åriga Izabelle Back började som praktikant på Tesla. Nu har hon ett av ingenjörernas absoluta drömjobb. Hon är en av dem som leder utvecklingsarbetet av värme- och kylsystemet i Model 3.

Izabelle Back har jobbat på Tesla i drygt två år. Under den tiden har hon hunnit testa kylsystem i Model X och komma med förbättringsförslag i Gigafactory. Hon trivs utmärkt.

– Det är alltid många utmaningar och alltid högt tempo. Det bästa med Tesla är att det är så mycket bra folk här. Alla är här av samma anledning. Man tror att vi kan förändra något och att det är viktigt. Då är det lätt att sitta uppe två timmar till på natten. Man jobbar med något som är större än en själv, säger hon.

Vad är det sämsta med att jobba på Tesla?

– Vissa dagar känner man att man skulle vilja ha lite mer struktur och möjlighet att planera. På Tesla är det de bästa lösningarna som styr, oavsett om det innebär att man måste slopa en idé som man har jobbat med i fyra månader. Ibland kan man tycka att det är lite störigt.

Hon kom till Tesla som praktikant. En tjejmiddag för fyra år sedan var avgörande.

Izabelle Back gick sista året på civilingenjörsutbildningen på KTH och någon frågade vad hon skulle göra efter examen.

– Jag hade precis sett en dokumentär om Elon Musk och slängde ut att han är cool, så Tesla kanske, berättar Izabelle Back.

Izabelle Back har arbetat med både Model 3 och Model x. Foto: Tesla

En av deltagarna, Johanna Gustafsson, frågade om hon menade allvar. Det visade sig att hon var kusin till Teslas logistikchef, Peter Carlsson, som nu är vd på Northvolt och försöker dra igång en svensk batterifabrik. Johanna Gustafsson erbjöd sig att tipsa honom om Izabelle Back.

Det gjorde hon, men svaret blev ganska avmätt.

– Han svarade att det är många som är intresserade av Tesla, men hon kan få skicka ett mejl, berättar Izabelle Back och skrattar.

Tillsammans med sin kursare Lars Dunberger mejlade Izabelle Back till Peter Carlsson och pitchade för ett exjobb om köldmedier. De ville göra en studie om kylsystem för att ta reda på om mer miljövänliga köldmedier skulle kunna ge en förbättrad kyleffekt.

Några veckor senare blev de intervjuade på telefon, 40 minuter var, med tekniskt tunga frågor. Sedan erbjöds de praktik på Tesla under tre månader sommaren 2015.

För att få tips om hur de kunde hitta bostad kontaktade Izabelle Back åter Peter Carlsson och hans fru Ingela.

– De sa att det är svårt att söka bostad innan man har kommit hit. Men sen frågade de när vi skulle komma och sa att de skulle vara i Sverige då och att vi kunde låna deras hus. Och det här var människor vi aldrig ens hade träffat – helt fantastiskt, säger Izabelle Back.

Sagt och gjort. När Izabelle och Lars anlände till Palo Alto flyttade de in i familjen Carlssons hus. Där blev de kvar i tre veckor innan de hade hittat ett eget ställe.

Mötet med Palo Alto var lite av en chock.

– Det här var min första gång i USA någonsin. Jag tänkte Silicon Valley, vad coolt det ska bli. Men mitt första intryck var ”vad är det här för förort”. Jag hade tänkt att det skulle vara ett hich tech-Mecka, säger Izabelle Back och skrattar.

Själva arbetet som praktikant tyckte hon var intensivt med ganska otydliga ramar. Skillnaden var stor mot det inrutade arbetet i skolan. Hon trivdes inte så bra de första veckorna.

– Vi fick fyra projekt som vi kunde jobba på och allt borde vara klart för fyra månader sedan. Vilket som var viktigast, det fick vi själva lista ut.

Medan de väntade på att arbetet om köldmedier skulle komma igång fick de två praktikanterna fokusera på Model X, Teslabilen med dörrar som liknar skalbaggsvingar.

– Jag måste ge så mycket credd till Tesla, de behandlade oss som två kolleger i teamet väldigt fort. Under Model X-lanseringen var jag och Lars ansvariga för hela kylsystemet. Vår uppgift var att se till att allt funkade, att all validering och testning var gjord.

Det innebar en hel del testkörning på banan bakom fabriken. Genom upprepade accelerationer och inbromsningar försäkrade sig testteamet om att kylsystemet klarade hårda påfrestningar.

Praktikperioden förlängdes och så småningom blev Izabelle Back anställd som maskinkonstruktör. Sedan dess har hon ett av ingenjörernas drömjobb. När ingenjörerna rankade sina favoritarbetsgivare 2016, i undersökningen Ingenjörsbarometern, kom Tesla på andra plats.

Izabelle Back började som praktikant på Tesla. Foto: Tesla

Sedan i höstas har Izabelle Back tagit över jobbet som ”program manager” för utvecklingsarbetet på värme- och kylsystemet i bilarna. Det omfattar hela bilens behov av värme och kyla, från luftkonditionering till batterivärmning.

Batteripacket kan behöva värmning om bilen ska startas kalla vinterdagar, men framför allt om den ska snabbladdas. För optimal laddning krävs en specifik temperatur. Kylning av batterierna behövs i regel hela tiden under användning för att inte riskera överhettning.

Izabelle Back har också fått rycka in på Teslas batterifabrik Gigafactory i Nevada. När Model 3, den något billigare så kallade folk-Teslan, skulle ut till kunderna behövde Tesla öka produktionstakten på både batterier och bilar.

Elon Musk kallade det för ”production hell”. Samtidigt skulle batterierna från Gigafactory få en något förändrad design för att passa i Model 3. En kollega undrade om Izabelle Back kunde komma till batterifabriken och hjälpa till några dagar i veckan.

– Det var ganska oklart vad de behövde hjälp med när jag åkte upp. De ville ha någon med organisationskunskap som kunde ha överblick över den del av linan som bygger batterimodulerna.

Så hon började veckopendla till Nevada. Första mötet med Gigafactory blev kontrastfyllt. Hon beskriver det som en färd genom en ödslig Nevadaöken för att komma till ”teknikens mittpunkt.”

– Man kör på motorvägen med känslan ”var är jag?” innan man kommer fram till den stora vita byggnaden med den röda randen i toppen. Den är enorm. Och parkeringsplatsen… Jag vet inte hur många gånger jag glömde var jag hade ställt bilen. Inuti är fabriken jättestor, med så mycket robotar överallt.

Det hon faktiskt hjälpte till med handlade främst om att strukturera arbetet och förbättra kommunikationen. Genom att dela upp teamet fick en del personer ansvar för att lösa långsiktiga problem, som tidigare ibland hade nedprioriterats.

Nu är uppdraget på Gigafactory avslutat och hon är tillbaka på jobbet i Palo Alto. I dagsläget har hon inga planer på att flytta tillbaka till Sverige. Men i framtiden, när det blir dags att skaffa barn, har hon tänkt att bo i Sverige.

– Det finns ett socialt skyddsnät, en medmänsklighet och ett jämställdhetstänk i Sverige som inte är lika starkt i USA. Jag vill att mina barn ska växa upp i Sverige.

Izabelles tips till ingenjörer som vill till Tesla:

1. Skaffa många praktikplatser.

2. Delta i skolornas bilbyggartävlingar.

3. Se till att få en stadig teknisk kunskapsgrund. Det är bara i de fysiska lagarna som du har dina begränsningar. Allt annat handlar om kostnader eller att någon har sagt att det inte går.

Izabelle Back

Titel: Engineering program manager.

Ålder: 27 år.

Utbildning: Civilingenjör med inriktning mot design och produktutveckling, KTH, 2015.

Bor: I lägenhet i San Francisco.

Familj: Pojkvän Danny i USA, samt mamma, pappa och storasyster i Stockholm.

Fritidsintressen: Vandring, camping, motorcykelåkning och det kvinnliga nätverket Her Global Network.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap