Hållbar industri
Tyskland vill bli först med Industri 4.0
Produkter som själva styr sin egen produktion. Välkommen till nästa industriella revolution. Tyskland kraftsamlar för att bli först.
Först kom ångmaskinen, sedan elektriciteten och elektroniken. Nu står världen inför en fjärde industriell revolution. I Tyskland kallas den Industri 4.0.
Visionen är smarta fabriker där varje produkt styr hur den ska produceras. Det är möjligt tack vare att den taggats med information om vad den ska innehålla, och är i ständig kontakt med lager, maskiner och styrsystem.
En central roll spelar sakernas internet – Internet of Things. En del av pusselbitarna finns redan i dag.
– Det är en gradvis utveckling. Bil- och flygindustrin, som ligger längst fram, kan sägas ha nått version 3.8, säger Thomas Stetter, sektorschef för industri i Norden och Polen på Siemens.
Den tyska industrikoncernen ingår i en grupp ledande företag som tillsammans med den tyska vetenskapsakademin haft i uppdrag att föreslå hur visionen ska bli verklighet.
I våras lämnade de sin rapport till förbundskansler Angela Merkel. Den tyska regeringen kommer att satsa närmare två miljarder kronor på forskning och utveckling på Industri 4.0.
Målet är att den tillverkande industrin i landet ska behålla ledartröjan även 20-30 år framåt.
– För länder som Tyskland och Sverige är industrin ryggraden för tillväxt och stabilitet. Vi i västvärlden måste behålla vår ledande position, säger Thomas Stetter.
Utvecklingen drivs inte bara av allt hårdare internationell konkurrens, framförallt från Kina. Även faktorer som kortare produktlivscykler, ökad kundanpassning och brist på arbetskraft inom industrin spelar roll.
Produktionens miljöpåverkan måste också minska.
Maskiner som inte används ska automatiskt gå ner i stand-by läge eller stängas av för att minimera energiåtgången. För att korta tiden som det tar att sätta nya produkter i produktion behövs virtuella fabriker vid sidan av de verkliga.
– Det är en av grundtankarna inom Industri 4.0. Genom att arbeta parallellt med simulering och visualisering slipper men exempelvis tillverkningen av verkliga prototyper, säger Thomas Stetter.
Hos biltillverkare som BMW och Daimler är det redan så gott som verklighet, men arbetssättet behöver spridas till andra branscher, menar han.
Vilka är då hindren? Framförallt är det säkerhetsrisker som gör att utvecklingen kan ta tid. En annan utmaning är att få olika it-system att tala samma språk.
En lösning är ökat samarbete. Siemens har till exempel inlett ett samarbete med robottillverkaren Kuka. Samarbetet ska leda till att företagen kan erbjuda flexibel helautomatisk produktion med Kukas robotteknik och Siemens cnc- styrningssystem.