Industri

Tjuven gav Ove en lysande idé

Publicerad
- Jag var trött på mitt gamla jobb och ville börja med något nytt. Till slut bestämde jag mig att nu jäklar ska jag satsa på det här, säger Ove Olsson.

Nyligen fick hans och Lennart Gälliners företag en rejäl skjuts framåt. Idéen med snabbfästen för extraljus på bilar fick godkänt från den internationella patentorganisationen PTC.

I många år tillbaka har Ove och Lennart arbetat i bilverkstad och haft många olika projekt ihop. Men nu tänker de satsa allt på tillverkningen av snabbfästen.

Idéen fick Ove Olsson redan 1989 när hans extraljus blev stulna. Han blev arg och började experimentera med olika löstagbara fästen. Efter hand växte konstruktionen fram som en lättmonterad skena och ett par olika infästningar i bilen.

Men det var först 1996 som han och kollegan vågade gå in för sin produkt på heltid och starta företaget OL Construction.

- Det är ju alltid litet osäkert att ge sig in i en ny bransch, men jag har fått mycket stöd av omgivningen, säger Ove Olsson.

- När man har gått och tänkt länge på något kommer man till en punkt då man måste ta steget fullt ut.

I stort sett har produkten sålt sig själv. Det mesta har gått ryktesvägen. Först köpte vänner och bekanta, sedan har andra bilfirmor hört av sig för att beställa. Största kunden just nu är Volvo. Men även återförsäljare av Mercedes och VW är intresserade. Efter några inslag i TV har beställningarna börjat ramla in från hela landet.

- Det är en väldigt smart idé, säger Per Andersson hos Bilia i Segeltorp utanför Stockholm. Inte minst för att stöldrisken minimeras. Dessutom är det bra att kunna plocka av ljusen på sommaren. De hindrar kylningen där de sitter framför grillen.

Extraljusen är fastskruvade på en skena som man enkelt lyfter av och på stötfångaren. Och man behöver inte såga sönder bilen för att montera fästena. Ett par bultar i balken innanför stötfångaren så är det klart. Ljusen kopplas till eluttag som installeras under grillen.

- Det vi behöver göra nu är att utveckla verktyg för fler bilmärken, säger Ove Olsson. Alla stötfångare ser olika ut och monteringen kräver rätt verktyg.

- Ett annat mål är att försöka väcka intresse för snabbfästena även hos nybilstillverkarna. Det idealiska vore om alla stötfångare var utformade som de på Volvo 850. Där finns en liten utfasning som gör att skenan till fästena fastnar perfekt.

I verkstaden i Torvalla utanför Östersund arbetar Ove Olsson och Lennart Gälliner numera bara med teknikutveckling. Produktionen har de lagt ut på olika legotillverkare runtom i Jämtland. Hittills har OL Construction sålt 1 500 fästen, trots att de är nästan dubbelt så dyra som vanliga standardfästen. Men så går de också dubbelt så fort att montera.

- Vi ligger litet lågt just nu och försöker planera inför nästa år. Det lutar åt att det blir en försäljningsboom någon gång under den tidiga våren. Då gäller det att inte bli alltför överraskad. Om allt går som vi hoppas kommer vi att kunna nyanställa nästa år. Upp till tio personer kan nog behövas.