INDUSTRI

Startupen tar sig in på jättemarknad – skruvlock på mejeriförpackningar

I Värmland utvecklar startupen Blue Ocean Closures korkar av cellulosafiber. Nu testas en variant på Arlas mjölkkartonger – en potentiell jättemarknad för företaget som bara är 1,5 år gammalt.

Publicerad Uppdaterad

De flesta mejeriförpackningar för mjölk, youghurt och filmjölk kommer i papperskartonger. Men skruvkorken är fortfarande i plast.

Fabriken i Säffle var först i världen med en skruvkork av cellulosafiber som kan ersätta plast. Nu har Blue Ocean Closures samarbetat med Arla för att ta fram en förslutning till mjölkkartonger. En kork är presenterad, och inom en nära framtid ska man rulla ut större tester bland konsumenter i butik. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här