Hållbar industri
Nya Volvofabriken ”som Torslandaverken”
”Made in the USA” – men inte så annorlunda mot andra Volvofabriker. När Volvo öppnar sin första amerikanska fabrik så är det trygg och invand teknik man satsar på.
Under onsdagen öppnades Volvos Ridgeville-fabrik, den första nordamerikanska produktionsanläggningen för märket.
Men trots att det är den färskaste är den inte särskilt annorlunda jämfört med Torslandaverken i Göteborg.
– Vi har samma layout och tillverkningssystem. En produktionschef som kommer från Sverige i dag ska kunna börja jobba här i morgon. Innehåll och system är desamma, säger Javier Varela som ansvarar för Volvos globala produktion, när Ny Teknik träffar honom på anläggningen i samband med invigningen.
Fördelarna med att ha en fabrik i USA är enligt Volvo stora. Att komma närmare kunderna är ett krav för att man ska lyckas på den viktiga marknaden.
Men även om produktionskraven ser lite annorlunda ut, är det ingen revolutionerande teknik som man har satt in.
– Jämfört med de vi byggt i Kina så har vi lite fler robotar här, vilket är för att motverka de högre arbetskostnaderna. Att automatisera är inte självklart, utan det måste vara ekonomiskt försvarbart, säger Javier Varela.
Volvos designchef, Robin Page, har tidigare sagt att man i Kina har den bästa kvaliteten – just för att det är människor som bygger. Stämmer det?
– Nej, självklart automatiserar man inte något om man inte är säker på att kvaliteten är densamma. Det som påverkar är hur bra arbetare och operatörer man har.
Hur har ni rekryterat folk, att börja från noll och få kompetent personal kan inte vara lätt?
– Vi lägger stor fokus på träning, och gör hela tiden uppföljningar på hur det fungerar i produktionslinan. Visst, det finns ett lager av personal som är svåra att få tag på, exempelvis de med expertis inom underhåll.
Hur försäkrar ni er att ni håller samma kvalitet som de etablerade fabrikerna?
– Vi har tagit över folk från Europa för det.
Hur ser ni på fackanslutning, finns det något fack, eller tal om det, på anläggningen?
– Vi håller oss till reglerna i varje land och tar ingen ställning till om personalen vill representeras av ett fack. Men vad jag vet finns det ingen diskussion om det än.
Ni säger att det kommer finnas viss forskning och utveckling här – vilken typ rör det sig om då?
– Det handlar inte om någon forskning som så, utan endast om lokalanpassningar.
Fabriken ska bygga 15 000 bilar i år
I dagsläget har fabriken kapacitet för att bygga 15 bilar i timmen, och man gör de sista justeringarna innan serieproduktionen av nya S60 drar igång om lite drygt två månader.
Det kommer innebära att man i år endast hinner få ihop strax över 15 000 bilar. Maxkapaciteten per helår är satt till 50 000 i ett första skede – av vilket hälften beräknas gå på export.
När nästa generation XC90 börjar byggas i Charleston kommer man lägga till ett skift och utöka kapaciteten till 150 000 bilar per år. Men även om Volvo är nöjd med att kunna bygga bilar ”made in the USA” finns det några mörka moln på himlen: det hårdnande klimatet kring skyddstullar.
Dagens ståltullar, hur mycket påverkar de er produktion. De kan inte ha varit med i beräkningen när ni planerade fabriken?
– Än så länge är det minimalt, säger Javier Varela.
Och kan det bli så att tullarna stör bilbyggarekonomin för er i USA?
– Det är svårt att säga, men det som kommer påverkas av tullarna är exporten i sådant fall.
Volvofabriken i USA
Fabriken i Charleston, South Carolina kommer att bygga sedanen S60, och när det är dags för ny generation av stor-suven XC90 så är det här den kommer att byggas.
Volvo Cars har investerat 1,1 miljarder dollar i anläggningen.
Fabriksanläggningen är på 213 000 kvadratmeter.
När anläggningen har fullt utbyggd produktion ska 4 000 personer arbeta där. I år beräknas fabriken anställa 1 500 personer.
Fabriken ska kunna tillverka 150 000 bilar per år fullt utbyggd.