Industri

Lear och Valeo betalar sina underleverantörer för sent

Publicerad

Stora systemleverantörer inom bilindustrin har satt i system att utnyttja mindre och svagare leverantörsföretag som banker. Storföretagen drar ut på betalningen av levererade varor i månader och tvingar därmed leverantörerna att indirekt låna ut pengar. Bara under fjolåret fördubblades dessa påtvingade krediter hos flera leverantörsföretag. Det handlar inte om dröjsmål med betalningen i dagar eller veckor. Det handlar om månader, ibland upp till ett halvt år. Med den metoden gör de stora företagen betydande räntevinster. ­ Att fördröja betalningen till oss blir allt vanligare bland våra kunder. Jag pekar inte ut några särskilda företag. Men vi har kunder som tvingar oss leverantörer att agera bank. Och det är inte rätt, säger Johan Lundsgård, vd för affärsområdet Komponent inom Finnvedenkoncernen. ­ Konsekvensen för Finnveden och andra svenska leverantörsföretag är att vi själva tvingas ta banklån för att finansiera våra verksamheter. ­ Vi har små möjligheter att skjuta problemet vidare genom att dröja med att betala de varor vi köper. Vi har inte samma makt som storföretagen. Det blev ett smärre rabalder när Volvo på ett seminarium för ett och ett halvt år sedan förklarade att man hade för avsikt att ­ efter förhandlingar ­ förlänga betalningstiden till sina leverantörer från 30 till 60 dagar. Idag har alla biltillverkarna i Sverige, Volvo likaväl som Saab och Scania, förlängt sina betalningstider från 30 dagar till upp till 60 dagar. Det är inte populärt i leverantörsleden. Men det accepteras. De små- och medelstora leverantörsföretagen kan förstå det ­ som en nödvändig anpassning till de betalningstider som råder i de flesta europeiska länder. Volvo, Saab och Scania anses dessutom uppträda ärligt och rakt. Och de betalar sina räkningar på den överenskomna dagen. Det är inte de tre fordonstillverkarna som är problemet i Sverige. Och det är inte Ford, General Motors, Mercedes och de andra billtillverkarna som ställer till problem för de svenska leverantörer som säljer komponenter i Europa. Värstingarna är några av systemleverantörerna. Alltså jätteföretag som exempelvis franska Valeo, italienska Marelli, amerikanska Delphi och Lear Corporation. Företag som är hårt pressade av biltillverkarna, befinner sig stenhård konkurrens, köper upp företag i hårt tempo, har små marginaler, ofta är högt belånade men har rätt tomt i de egna kassakistorna. Det har till och med hänt att underleverantörer krävts på 100 000 dollar i förskott bara för att få vara med och lämna offert. I Sverige är det framförallt två av dessa företag som ofta utnyttjar sin storlek och är beredda att gå långt för slippa betala räkningar i tid. Det är franskägda Valeo i Linköping och Mjällby. Och det är amerikanska Lear Corporation i Trollhättan, Hisingen och ett par andra platser. Många underleverantörer anser att Valeo och Lear satt i system att låna pengar av småföretag . - Vi tvingas alltid ligga och dra på fakturor till dessa företag i upp till mellan 90 och 120 dagar. De betalar aldrig i rätt tid, säger vdn för ett medelstort svensk leverantörsföretag. ­ Det innebär att vi själva måste låna upp pengar för att finansiera verksamheten. Det har hänt, och det händer, att underleverantörerna sätter hårt mot hårt och stoppar leveranserna. Då brukar pengarna komma in. Men ofta vågar inte leverantörsföretagen gå så långt. De är rädda för att produktionen på exempelvis Volvo, Saab eller Scania då ska stanna. Och det ansvaret vågar de inte ta på sig. Att vända sig till domstol med sina fordringar försöker man också undvika. ­ Det skulle vara en mindre krigsförklaring, säger en småföretagare inom leverantörsindustrin. Andra är tuffare. ­ Vi kör hårt mot sjukan i branschen att inte betala räkningar. Vi svarar med rättsliga åtgärder, och vi stoppar leveranser, säger Torbjörn Browall, vd på Grängesägda Sapa Heat Transfers i Finspång, ett företag som tillverkar värmeväxlarband till flera stora systemleverantörer. Torbjörn Browall vill poängtera att hans företag inte har några problem med Valeo och att Lear Seating inte tillhör kunderna.