Hållbar industri
"Geely kan dra nytta av Volvos erfarenhet"
Egna fabriker i Kina. Mindre outsourcing. Nya partner som vässar produktiviteten. Men ingen samproduktion med Geely. Så ser Volvo Personvagnars produktionsdirektör Magnus Hellsten på framtiden, sedan kinesiska Geely i höstas tog över ägandet.
<p>Har ni förändrat produktionssystemet efter skilsmässan från Ford?</p> <p>- I grunden använder vi samma metoder som flera andra, exempelvis Ford och Toyota. Från Mazda har vi utvecklat Volvo Cars Manufacturing Systems, VCMS, som vi fortsätter att utveckla, säger Magnus Hellsten.
Kommer Volvos produktionssystem även att tillämpas på Geelys fabriker?
- Det är lite tidigt att säga nu. Men Geely har varit i branschen tiotalet år medan vi har varit med i 85 år. Så vi har naturligtvis erfarenheter, som de kan dra nytta av.</p> <p>Volvo kommer ju att få egna fabriker i Kina. Kommer dessa att se likadana ut som Torslanda och Gent?</p> <p>- VCMS måste vara samma i Kina som i Europa. Men om själva fabriksprocessen ska se likadan ut, är en annan fråga. I huvudsak ja, men man kan alltid titta på om man kan göra mer manuellt arbete i Kina, där lönekostnaderna kanske är en tiondel av de svenska. </p> <p>Kommer ni att tillverka Geely och Volvo i samma fabrik?</p> <p>- Hittills är det sagt att tillverkningen ska vara strikt isolerad för Volvo. Alltså inga Volvo och Geely på samma lina.</p> <p>En bilfabrik bör tillverka 100 000 bilar per skift för att vara rationell, är det målet i Kina?</p> <p>- Första fingervisningen är en volym på 100 000. Marknaden växer snabbt. Så på världens största bilmarknad borde det finnas förutsättningar för oss att sälja 100 000 bilar per år och kanske mer.</p> <p>Var på en internationell skala ligger ni när det gäller kvalitet och produktivitet?</p> <p>- Enligt JD Power var vi i senaste undersökningen i topp 10 på kvalitet.</p> <p>Men den säger inte hela sanningen om tillverkningsprocessen.</p> <p>- På Torslandafabriken mäter vi First Time Through (andelen bilar helt utan fel) på sex olika platser. Vi ligger här kring 65 procent. De bästa fabrikerna i världen ligger mellan 65 och 70. Så vi är riktigt bra, framför allt som vi gör fem olika modeller i fabriken.</p> <p>Sedan 1990-talet har kvalitetskontrollanter plockats bort från fabriksgolven världen över. Håller trenden i sig än i dag?</p> <p>- När jag började på Torslanda under 1980-talet fanns det 1 200 personer som kontrollerade kvaliteten. Vi har färre än 100 i dag. Men helt kan vi inte ta bort dem, de krävs inte minst i slutet för att kontrollera varje bil. Exempelvis se till att det inte finns gnissel eller lackskador. </p> <p>Hur ligger ni till med produktiviteten?</p> <p>- Det finns olika mått för detta. Det enda riktiga är att se hur många kronor per bil som går åt för att processa en bil genom systemet. I dag har vi slutit detta gap till 5-10 procent. </p> <p>- Vi är ännu inte bland de allra bästa, men vi strävar dithän.</p> <p>Hur sker benchmarking när ni inte längre kan göra det med Fords fabriker?</p> <p>- Vi får hitta andra modeller. Bland annat samarbeta med högskolor och institut som har kontakter med andra fabriker, och det behöver inte nödvändigtvis vara bilfabriker.</p> <p>Hur viktigt är det för Volvo, som tillverkar dyrare bilar, att ha riktigt hög produktivitet?</p> <p>- Mycket av onödiga kostnader i ett produktionssystem är kvalitetsbrister, som skadat material, fel i processen och omarbetning av produkter. </p> <p>- Man kanske tänker sig att vi kan kosta på oss fler timmar per bil, eftersom vi kan ta bättre betalt för produkten. Men så är det inte, eftersom kvalitet och produktivitet hör ihop. Däremot kan vi lägga tid på extra åtgärder för att finslipa produkten.</p> <p>Hur stor del av den totala kostnaden utgörs av produktion?</p> <p>- I generella termer 12-15 procent av den totala värdekedjan. Den har varit ganska konstant under årens lopp. I vissa stycken kräver våra produkter extra insatser, exempelvis lasersvetsning. </p> <p>Under lång tid har bilindustrin låtit underleverantörerna ta allt större ansvar och i vissa fall även låtit dem montera moduler inne i fabriken. Hur ser det ut på Volvo?</p> <p>- Vi har inte längre leverantörer kvar i fabrikerna. För några år sedan var outsourcing en väldigt stark trend. Men vi kan se över hela Europa att man successivt flyttar tillbaka förmonteringar in i fabrik och att man gör det med egen personal. </p> <p>Är det förändringarna i sig som ökar effektiviteten?</p> <p>- Ja, den där pendeln svänger fram och tillbaka. En del leverantörer har ökat sina kostnader. Förutsättningarna förändras och då måste vi hela tiden övervaka och se vad som är mest effektivt och lönsamt.</p> <p>Till sist, kan du nämna någon fabrik utanför Volvosfären som du tycker är alldeles speciellt bra?</p> <p>- En som sköter sig alldeles utmärkt är Saabs fabrik i Trollhättan. Fords fabrik i Valencia är en annan.</p>